Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Thijs Vossen

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Een beginnend ondernemer heeft meestal ook de energie en zin om zich deze vragen te stellen. Stelt een ondernemer zich deze vragen niet, dan doet de overheid het wel die een vergunning afgeeft of het bestemmingsplan moet wijzigen. Is de overheid niet te lastig, dan is er nog de bank die vaak vergelijkbare vragen stelt.

Alertheid en ondernemerschap zijn synoniemen

Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk, het aantal faillissementen is in 2021 weliswaar opvallend lager dan de jaren daarvoor, maar de oorzaak ligt naar verwachting deels bij de ontvangen overheidssteun. Elke ondernemer weet dat het elke dag buffelen blijft en dat successen uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst. 

Verbouwen met de winkel open

Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven. Meestal omdat de ondernemer nieuwe kansen ziet, maar soms helaas ook op aandringen van een financier die al heel voorzichtig de term ‘bijzonder beheer’ laat vallen, of onder druk van een overheid als de bestaande activiteiten niet meer matchen met het bestemmingsplan. Maar net zo goed als een gezin klaagt over teveel werkuren of als de ondernemer zelf zoekt naar een andere balans tussen zakelijk en privé.

Pasta al dente

Een concern heeft als voordeel dat het veranderingen kan testen op één locatie alvorens deze groots uit te rollen. Soms heb je het geluk dat je een nieuwe doelgroep op een apart gedeelte van je bedrijf kunt ontvangen. Wellicht kun je een winterperiode gebruiken je gebouwen en processen anders in te richten. Maar let op, ‘spaghettimanagement’ ligt op de loer; je probeert van alles een beetje en kijkt wel waar je uitkomt of wat werkt. Niet doen.

Begin met het einde voor ogen

Het is een gevleugelde uitspraak van Covey die je wat ons betreft met koeienletters boven je bureau moet hangen als je een bestaand bedrijf wil transformeren. Waarom zou je überhaupt veranderen? Waar wil je uitkomen? Wat is het doel van de transitie? Ben je je aan het voorbereiden voor je pensioen? Wil je het bedrijf verkoop klaar maken? Mist het bedrijf bestaansrecht op termijn? Wil je gewoon meer vrije tijd? Is je bestaande gast niet meer tevreden? Bots je met de overheid of de bankier? Moet je de structuur wel veranderen of is het de cultuur? Waarom kies je juist voor deze strategie? Probeer altijd de vraag achter de vraag te vinden alvorens je op zoek gaat naar de antwoorden. 

Wees geen held op sokken

Zakt je de moed al in je schoenen als je aan veranderingen denkt? Of heb je last van lood in je schoenen? Kom in beweging zolang je nog stevig in je schoenen staat, want als held op sokken ben je wat aan de late kant om je eigen keuzes te maken. Daar ben je ook geen ondernemer voor geworden.

De foto bij het wadloopcentrum in Den Oever inspireerde ons voor deze blog. Na het wadlopen gooien mensen hun schoenen weg alvorens ze nieuwe hebben gekocht. Als ondernemer moet je dat in elk geval niet doen. Je kunt er echter wel veel van leren. Een gezegde luidt: ‘Elke wereldreis begint met de eerste stap’.

Trek ook eens vaker je schoenen uit en laat er iemand anders instaan met verstand van zaken die van buiten naar binnen kijkt. In de tussentijd kun je op blote voeten weer optimaal aarden en bewegen. Je bent niet de eerste die dat doet. Aboriginals in Australië kennen zelfs een oeroud ritueel om bij een overgangsfase op blote voeten een walkabout te doen, een rituele wandeling die verrassende inzichten oplevert.

Kortom wat wordt het voor 2022: ‘Wadlopen of doormodderen?’
Trefwoorden: ondernemen, bedrijven, strategie, innovatie, veranderen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/22
Schiphol Group koopt boeren uit om stikstofruimte
Schiphol Group bevestigde gister aan krant NRC dat het boeren uitkoopt zodat het meer stikstofruimte krijgt.
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.
01/12/22
35 miljoenste rit OV-fiets
Sinds spoorbedrijf NS in 2008 startte met de fietsverhuur, steeg elk jaar het aantal abonnementhouders en het aantal fietsritten. Dit jaar bereikt NS een mijlpaal: de 35 miljoenste OV-fietsrit.
30/11/22
easyJet rapporteert goede vooruitzichten
easyJet heeft in het boekjaar 2022 quitte gespeeld nadat in 2021 een verlies van 1,1 miljard pond werd geleden. Na een slechte start met een nieuwe coronavariant de impact van de Russische invasie in Oekraïne en operationele uitdagingen die volgden na de opheffing van reisbeperkingen in Europa, draaide de luchtvaartmaatschappij een recordresultaat in het vierde kwartaal.
29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
22/11/22
Opbrengst vliegbelasting: 69 miljoen euro
In 2021 is 23,2 miljard euro betaald aan milieubelastingen. Dit is 1 miljard meer dan in 2020. Voor het eerst zat daar ook de vliegbelasting in van 7,85 euro per passagier.