Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Thijs Vossen

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Een beginnend ondernemer heeft meestal ook de energie en zin om zich deze vragen te stellen. Stelt een ondernemer zich deze vragen niet, dan doet de overheid het wel die een vergunning afgeeft of het bestemmingsplan moet wijzigen. Is de overheid niet te lastig, dan is er nog de bank die vaak vergelijkbare vragen stelt.

Alertheid en ondernemerschap zijn synoniemen

Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk, het aantal faillissementen is in 2021 weliswaar opvallend lager dan de jaren daarvoor, maar de oorzaak ligt naar verwachting deels bij de ontvangen overheidssteun. Elke ondernemer weet dat het elke dag buffelen blijft en dat successen uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst. 

Verbouwen met de winkel open

Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven. Meestal omdat de ondernemer nieuwe kansen ziet, maar soms helaas ook op aandringen van een financier die al heel voorzichtig de term ‘bijzonder beheer’ laat vallen, of onder druk van een overheid als de bestaande activiteiten niet meer matchen met het bestemmingsplan. Maar net zo goed als een gezin klaagt over teveel werkuren of als de ondernemer zelf zoekt naar een andere balans tussen zakelijk en privé.

Pasta al dente

Een concern heeft als voordeel dat het veranderingen kan testen op één locatie alvorens deze groots uit te rollen. Soms heb je het geluk dat je een nieuwe doelgroep op een apart gedeelte van je bedrijf kunt ontvangen. Wellicht kun je een winterperiode gebruiken je gebouwen en processen anders in te richten. Maar let op, ‘spaghettimanagement’ ligt op de loer; je probeert van alles een beetje en kijkt wel waar je uitkomt of wat werkt. Niet doen.

Begin met het einde voor ogen

Het is een gevleugelde uitspraak van Covey die je wat ons betreft met koeienletters boven je bureau moet hangen als je een bestaand bedrijf wil transformeren. Waarom zou je überhaupt veranderen? Waar wil je uitkomen? Wat is het doel van de transitie? Ben je je aan het voorbereiden voor je pensioen? Wil je het bedrijf verkoop klaar maken? Mist het bedrijf bestaansrecht op termijn? Wil je gewoon meer vrije tijd? Is je bestaande gast niet meer tevreden? Bots je met de overheid of de bankier? Moet je de structuur wel veranderen of is het de cultuur? Waarom kies je juist voor deze strategie? Probeer altijd de vraag achter de vraag te vinden alvorens je op zoek gaat naar de antwoorden. 

Wees geen held op sokken

Zakt je de moed al in je schoenen als je aan veranderingen denkt? Of heb je last van lood in je schoenen? Kom in beweging zolang je nog stevig in je schoenen staat, want als held op sokken ben je wat aan de late kant om je eigen keuzes te maken. Daar ben je ook geen ondernemer voor geworden.

De foto bij het wadloopcentrum in Den Oever inspireerde ons voor deze blog. Na het wadlopen gooien mensen hun schoenen weg alvorens ze nieuwe hebben gekocht. Als ondernemer moet je dat in elk geval niet doen. Je kunt er echter wel veel van leren. Een gezegde luidt: ‘Elke wereldreis begint met de eerste stap’.

Trek ook eens vaker je schoenen uit en laat er iemand anders instaan met verstand van zaken die van buiten naar binnen kijkt. In de tussentijd kun je op blote voeten weer optimaal aarden en bewegen. Je bent niet de eerste die dat doet. Aboriginals in Australië kennen zelfs een oeroud ritueel om bij een overgangsfase op blote voeten een walkabout te doen, een rituele wandeling die verrassende inzichten oplevert.

Kortom wat wordt het voor 2022: ‘Wadlopen of doormodderen?’
Trefwoorden: ondernemen, bedrijven, strategie, innovatie, veranderen

||| Nieuws |||

28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.