Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
14/11/25
ANVR-congresgasten in eerste Transavia vlucht naar Rabat
Op 13 november is de eerste Transavia-vlucht van Amsterdam naar Rabat vertrokken. Met aan boord ook de 200 gasten voor het ANVR jaarcongres 2025 met het thema Connecting.
10/11/25
Verliest Nederland zijn mobiliteit?
De Mobiliteitsalliantie start vandaag een landelijke campagne om de urgentie van mobiliteit op de politieke agenda te krijgen. De sterke positie van Nederland met een hoge mobiliteit brokkelt af, meent de organisatie.
07/11/25
21 luchtvaartmaatschappijen moeten misleidende claims over duurzaamheid bijstellen
21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders (België, Noorwegen en Spanje).
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
06/11/25
Exclusief voor leden
Voigt Travel ziet kansen voor winterperiode op IJsland
Touroperator Voigt Travel ziet kansen in de reismarkt voor de winterperiode op IJsland. Veel toeristen kiezen vaak ervoor om in de zomer naar dit eiland te reizen.
05/11/25
Koolmees tijdelijk geen NS-directeur maar verkenner
Wouter Koolmees (D66), president-directeur van NS, gaat tijdelijk als verkenner aan de slag. In opdr...
03/11/25
Exclusief voor leden
Melvin Mak nieuwe Group Director Sustainability & ESG bij TUI Group
Melvin Mak wordt de nieuwe Group Director Sustainability & ESG bij TUI Group. Mak geeft vanaf 1 november 2025 leiding aan het internationale duurzaamheidsteam van de organisatie.