Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/10/21
Sunweb Group ontvangt hoogste Travelife-duurzaamheidscertificaat
Reisorganisatie Sunweg Group heeft het Travelife-certificaat in ontvangst mogen nemen. Dit is het internationaal toonaangevende duurzaamheidscertificaat voor de reisindustrie. Sunweb Group heeft de hoogste status behaald: Travelife Certified. Slechts enkele reisorganisaties hebben deze hoogste status bereikt.
18/10/21
Sunweb behaalt Travellife Certified
Reisorganisatie Sunweb Group heeft het Travelife-certificaat in ontvangst mogen nemen. Sunweb Group heeft de hoogste status behaald bij dit duurzaamheidscertificaat, Travelife Certified. Slechts enkele reisorganisaties hebben deze hoogste status bereikt.
04/10/21
Reisorganisaties willen apart reisadvies voor gevaccineerden
Ruim 70 reisorganisaties gaan de Nederlandse staat voor de rechter dagen. Zal willen dat er soepeler reisadviezen komen voor gevaccineerde reizigers.
01/10/21
Exclusief voor leden
ANWB Reiswijzer maakt zich winterklaar
De ANWB gaat zich met de Reiswijzer vanaf vandaag concentreren op de meest populaire najaars- en wintervakantiebestemmingen. Het aantal vakantielanden waarover coronagerelateerde informatie wordt verstrekt, gaat van 24 terug naar 12. Daarbij werd ook bekend dat 76% van de ANWB-leden dit jaar en volgend jaar weer op reis wil naar het buitenland.
01/10/21
RED Online Marketing en Blogs4Travel gaan samen verder
Per 1 oktober neemt RED Online Marketing het bedrijf van Richard Otten, Blogs4Travel, over. Beide bedrijven zijn welbekend en actief in de reis- en recreatiebranche.
27/09/21
Eindhoven Airport verwacht prima oktobermaand (nog 26% verwijderd van niveau voor corona)
Eindhoven Airport verwacht in de maand oktober in totaal zo’n 3100 aankomende en vertrekkende vluc...
22/09/21
Verbreding voor snelfietsroutes? Zonder de natuur te schaden
De Adviesraad Snelfietsroutes heeft in de provincie Utrecht de handreiking Fiets & Natuur aan gedeputeerde Arne Schaddelee overhandigd. De handreiking is voor iedereen die zich bezighoudt met aanleg en verbreding van fietspaden binnen en buiten de provincie Utrecht. De handreiking helpt je om de consequenties in beeld te brengen en een goede afweging te maken tussen fiets en natuur.
20/09/21
Europese luchtvaart herstelt in juli maar wel helft kleiner dan in 2019
Hoe heeft de Europese luchtvaart in juli 2021 gepresteerd? ACE Europe komt met de cijfers.