Geplaatst op: 16-07-2021
Auteur: Harm IJben

Van duurzaam herstel naar een duurzame sector

Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
Afbeelding van anncapictures via Pixabay

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) "wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

Het herstel geldt namelijk voorlopig nog niet voor alle deelsectoren binnen het gastvrijheidsdomein. En veel Nederlanders stellen het boeken van de vakantie uit of maken zogenaamde ‘schaduwboekingen’, met als gevolg ook aanhoudende onzekere tijden voor de reissector. Berichten over nieuwe mutaties en een vierde golf geven ook later dit jaar nog veel ruimte voor aanhoudende onzekerheden.

Op termijn zal de sector herstellen. En daarna, op naar een echt duurzame sector?

Duurzame ontwikkeling staat hoog op lokale, nationale en internationale politieke agenda’s. Denk alleen al aan klimaatverandering, biodiversiteit, de stikstofcrisis, de gezondheidscrisis, de teloorgang van stilte en stiltegebieden en de ontwikkeling van de circulaire economie. Deze ontwikkeling bestaat nadrukkelijk uit aspecten op het gebied van milieu, mens en economie. Daarbij is het perspectief van de stakeholders in de sector, de bedrijven, overheden, omwonenden, klanten en belanghebbenden van groot belang. De gastvrijheidssector speelt hierin een dubbele rol. Enerzijds creëert deze sector veel waarde uit natuurlijke hulpbronnen, zoals de kwaliteit van natuur, biodiversiteit, landschap, stilte, schone lucht. Anderzijds speelt de sector een rol bij het ontstaan van klimaatverandering, stikstofoxiden, verlies van biodiversiteit en stilte. Een belangrijke oorzaak van de mismatch tussen milieueffecten en de ontwikkeling van de gastvrijheidssector is de centrale rol van het groei-paradigma in de toerisme- en reissectoren. Dit groeimodel gaat in toenemende mate ook ten koste van de kwaliteit van de sector.

Taskforce Gastvrijheidssector ontwikkelt Onderzoeksagenda Duurzaamheid

Met een forse schuldenlast door de COVID-pandemie op de rug, staan we aan de vooravond van een noodzakelijke verduurzaming. In februari dit jaar is op Europees niveau afgesproken dat Europa inzet op een vermindering van de CO2-uitstoot van 55% (ten opzichte van 1990, in plaats van de eerder afgesproken 49%), als extra ambitieuze tussenstap naar een klimaatneutraal Europa in 2050. Ook de gastvrijheidssector zal deze afspraken moeten nakomen. Maar de vraag is: waar staan we nu met de gastvrijheidssector? Zijn we goed op weg naar een reductie van 55% in 2030? Wat moet er nog gebeuren om dit te bereiken? En hoe gaan we dit financieren?

Om deze reden heeft de Taskforce Gastvrijheidssector, waarin naast CELTH ook het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, de provincies/Interprovinciaal Overleg (IPO), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Gastvrij Nederland en brancheorganisaties participeren, in haar Actieagenda opgenomen om een Onderzoeksagenda Duurzaamheid op te stellen. CELTH neemt hierbij het initiatief en zal daarin nauw optrekken met sectorpartijen.

Op basis van relevante duurzaamheidsthema’s (zoals klimaat, energie, lucht, water, geluid, biodiversiteit, veiligheid, landschap, ruimtegebruik, afval, circulaire economie, SDG’s en overtoerisme) wordt in eerste instantie per thema (in de vorm van een literatuurstudie) gerapporteerd over het nationaal en international beleid. In een latere fase volgen gesprekken met relevante stakeholders (branche- en overheidsorganisaties). De uitdaging is om, aansluitend aan de praktijk van de sector, te zoeken naar nieuwe economische modellen en paradigma’s waarin niet groei maar ontwikkeling centraal staat. Sterker nog, de gastvrijheidssector zal toemoeten naar acties en aanpassingen die de milieubelasting daadwerkelijk verminderen, onder behoud van een óók economisch gezonde sector.

Paul Peeters, Professor Sustainable Transport and Tourism, heeft de leiding in de ontwikkeling van de onderzoeksagenda namens CELTH. De betrokken hogescholen zijn Breda University of Applied Scienes, HZ UAS en NHL Stenden UAS. CELTH Programma Manager Harm IJben fungeert als contactpersoon.

Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, beleid

||| Nieuws |||

29/05/26
VeluweAlliantie video over balans in natuur en toerisme
De Veluwe is een van de grootste en meest waardevolle natuurgebieden van Nederland. Het is een destinatie waar ruimte is voor miljoenen bezoekers per jaar. In de nieuwe video van de VeluweAlliantie wordt helder uitgelegd voor welke opgaven dit gebied staat.
22/05/26
ACM let ook scherp op duurzaamheid
We kennen ACM als waakhond voor de economie maar het instituut wil nu ook scherper letten op de ontwikkeling van duurzaamheid. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert de eerste editie van de Focus op Verduurzaming.
21/05/26
Exclusief voor leden
Drenthe zoekt met ondernemers naar verlaging uitstoot stikstof
Vergunningverlening weer op gang, de natuur herstellen en een leefbaar platteland. Provincie Drenthe komt met de volgende stap in het programma voor het landelijk gebied. Het vraagt onder meer ondernemers mee te helpen met de reductie van stikstofuitstoot variërend van 15 tot 30% per gebied waar actie nodig is.
20/05/26
Exclusief voor leden
'Samen steeds reisbewuster' wordt geladen in ANVR-campagnes
De ANVR lanceert de beweging ‘Samen Steeds Reisbewuster’. Met dit initiatief wil de brancheorganisatie reisorganisaties en reizigers vragen eerst even stil te staan bij het maken van bewustere reiskeuzes.
06/05/26
20.000 bomen bij elkaar dansen
In vijf jaar tijd hebben ticketplatform Weeztix en Trees for All samen met festivalgangers 20.000 nieuwe bomen geplant. Bezoekers konden bij aankoop van hun ticket een donatie doen voor meer bomen en bossen wereldwijd.
05/05/26
Meerdaagse conferentie over duurzaam en regeneratief toerisme in Waddengebied
Van 7 tot en met 9 september vindt op Ameland de meerdaagse conferentie WadNext plaats. De provincie Fryslân organiseert het evenement om professionals uit beleid, ondernemerschap en onderzoek samen te brengen rond de vraag hoe toerisme kan bijdragen aan natuur, gemeenschap en economie.
05/05/26
Boshuis bijna energieneutraal
Op zaterdag 18 april heeft Stichting Paasheuvelgroep haar nieuwe groepsaccommodatie Het Boshuis in Vierhouten officieel geopend. Met deze nieuwbouw zet de organisatie een volgende stap in de ontwikkeling van haar locaties én haar maatschappelijke rol.
05/03/26
Gastvrije Utopia
Tijdens het Trendcongres Toerisme op 2 april in Deventer kun je bij breakout-sessies ook kiezen voor de sessie 'Gastvrije Utopia'. Vier ervaren workshopleiders in toerisme nemen je mee in wat misschien jouw utopia voor toerisme kan zijn.