Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Marcel Baltus

Dromomania

Dromomania
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenlijk tiental). Want het betekende een subiet einde aan die verbijsterend infantiele en simplistische Oranje commercials op tv – met name die van onze grootgrutters. Terwijl heel Nederland het elftal en Frank de Boer fileerden, was ik met stomheid geslagen dat niemand zich scheen te irriteren aan die stupide tv-commercials – zo breinloos, onnozel en onzinnig dat ik mij serieus begon af te vragen of ik voortaan maar al mijn boodschappen bij Ekoplaza moest gaan doen. Reclame? Mijn kijkgeld reclameren kwam eerder in me op.


Ook de reisindustrie zal wel een kreet van verlichting geslaakt hebben want veel consumenten schakelden van hun voetbalverslaving direct over naar de vakantiemodus. Voetbalverslaving? Zeker. Prachtig om op radio te horen dat half Engeland vrijdag 29 juni een vrije middag nam omdat de wedstrijd tegen Duitsland in Londen daar om 17.00 uur begon – ipv van 18.00 uur bij ons.


Verslaving intrigeert mij. Omdat de halve wereld verslaafd is aan suiker een tijdje geleden meegedaan aan de Suikervrije Challenge van het Diabetesfonds. Omdat voeding mijn bovenmatige belangstelling heeft, wist ik het al lang maar desondanks toch nog ontluisterend om weer te moeten constateren dat het werkelijk overal in zit, of in verwerkt wordt. Het is een verduveld goedje want eenmaal in je lijf gaat je hersenpan een stofje aanmaken dat dopamine heet. Voelt fijn en daarna schreeuwt je lijf om meer. Méééér graag.


Kun je verslaafd zijn aan vakanties vroeg ik mij af tijdens de Challenge want nooit stoppen met vragen stellen is in zekere zin ook een verslaving van mij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld suiker, alcohol en drugs die je letterlijk in je lijf stopt kun je vakantie niet letterlijk drinken, eten of inspuiten. Je ondergaat en absorbeert het primair aan de buitenzijde, de lokale keuken en cocktail uitgezonderd. Stoppen we met eten en drinken dan heeft dat funeste gevolgen, niet op vakantie kunnen zoals de afgelopen 15 maanden het geval was, is uitermate frustrerend, balen en een domper maar we overleven het wel.

Het schijnt te bestaan. Je begint te kwijlen bij het zien van een wereldkaart en de kerosinedampen bij Schiphol doen je reisdranghormonen omhoog schieten – grote kans dat je ‘dromomania’ hebt: een reisvirus, wat de Britten ‘travel bug’ of ‘travel addict’ noemen.


Of de beleving van een heerlijk weekje strandvakantie aan de Spaanse kust de euforie evenaart die Columbus ervoer toen hij Amerika ontdekte weet ik niet, maar natuurlijk geeft reizen een goed gevoel. Hunkering, addictie, drang, onbedwingbare behoefte, onontbeerlijk… ach, ‘vakantie is gewoon een schoonmaakhulp voor het hoofd’, aldus oer reiziger en hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis. Ik vind hem mooi.


En voor iedereen die zich laaft aan pre-travel en post-travel-blues,  5 juni startte weer een nieuwe serie Max vakantieman op NPO1.


Fijne zomervakantie!


Marcel Baltus

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/06/24
Prijsvrij Vakanties D-reizen en TUI Nederland breiden samenwerking uit
Sinds begin juni worden TUI pakketreizen niet alleen aangeboden via de winkels van D-reizen en D-reizen.nl maar ook bij Prijsvrij Vakanties.
11/06/24
Exclusief voor leden
Amsterdam aantrekkelijk voor hotelinvesteringen maar Utrecht maakt inhaalslag
Amsterdam is in 2024 de meest aantrekkelijke stad voor hotelinvesteringen. Dit blijkt uit de Dutch Hotel City Index, die tijdens de PROVADA 2024 wordt gepresenteerd door Horwath HTL en ABN AMRO. Amsterdam blijft op plaats één maar let op Utrecht en Rotterdam.
06/06/24
Vakantie in tentoonstelling designmuseum
Van routekaarten van de ANWB en de iconische Kip-caravan tot zwemmen bij Scheveningen en bikini’s aan de Costa del Sol: aan de hand van allerlei ontwerpen neemt De Grote Vakantietentoonstelling je mee in de designgeschiedenis van de Nederlandse vakantieganger.
06/06/24
Europarcs lanceert 'secretparcs'
'Secret Parcs', een nieuw concept voor de vakantieganger die zich graag laat verrassen óf niet kan kiezen uit het aanbod.
05/06/24
Hoe vertel je het perfecte verhaal over je streek? Pak magazine R&T mei erbij
Afgelopen week viel R&T magazine op de mat. Het is weer een tof nummer met veel 'best practices', kennis en onderzoek, backcasting en balans terugbrengen in toerisme.
03/06/24
ANWB verbetert zoek- en boekingsplatform voor campings
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."
31/05/24
Exclusief voor leden
Strategische alliantie voor agrotoerisme in Limburg
De Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB), Limburg Marketing en Coöperatie Platform Agrotoerisme vormen per 1 juni een strategische alliantie voor agrotoerisme.
31/05/24
Exclusief voor leden
Corendon houdt sales acties voor 1 jarig By June
By June, het reismerk van touroperator Corendon viert op 21 juni haar eerste verjaardag. Ter ere van deze gelegenheid wordt de hele maand juni gevierd met diverse winacties van merkambassadeurs op de socialmediakanalen en met verrassingen.