Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
07/05/25
Exclusief voor leden
Amsterdam verandert
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
02/05/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.