Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italië en Portugal in trek zijn.
05/04/24
Exclusief voor leden
Wereldwijd toeristisch recordjaar voorspeld
De World Travel & Tourism Council (WTTC) voorspelt voor 2024 een recordjaar voor Travel & Tourism. De wereldwijde economische bijdrage van de sector een recordhoogte van 11,1 biljoen dollar zal bereiken.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.