Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Nieuws |||

07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.