Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
01/06/23
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche piekt
De omzet in de Nederlandse reisbranche schiet na inktzwarte jaren omhoog. Dat blijkt uit omzetcijfers van het CBS over de zakelijke dienstverlening.
01/06/23
Exclusief voor leden
Eerste tekenen van herstel van de hotelmarkt?
De NH Hotel Group komt met kwartaalcijfers en die laten een sterke vraag in het eerste deel van dit jaar zien. De groep verwacht dat deze trend de komende maanden zal aanhouden.
31/05/23
Exclusief voor leden
Werknemers Schiphol staan te vaak dicht bij draaiende straalmotoren
De Arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de werkomstandigheden. In een tweede deelrapport wordt vooral de situatie aangepakt dat werknemers op de platforms te dicht bij draaiende straalmotoren staan. Dat heeft grote invloed op de gezondheid van de werknemers. CEO Ruud Sondag reageert meteen maar kan niet alles oplossen.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Exclusief voor leden
Ibis voegt derde hotel toe aan luchthaven München
Het merk ibis Styles, bouwt een hotel op de luchthaven van München. De startceremonie van de bouw vond plaats op 30 mei 2023. Het hotel met 358 kamers moet in het voorjaar van 2025 worden geopend. Het is een signaal vanuit de hotelbranche dat weer strategisch wordt geïnvesteerd op grote reizigersstromen.
30/05/23
Exclusief voor leden
Festival voor 60 jaar Slagharen
Een van de bekendste attractieparken van Nederland is jarig en het mag maar liefst 60 kaarsjes uitblazen. Attractie- en Vakantiepark Slagharen vierde het diamanten jubileum op 27 mei 2023 en daarvoor werd een festival opgetuigd.
30/05/23
Oostenrijks Toeristenburo: Recordaantal Nederlandse vakantiegangers afgelopen winter
Afgelopen winter een recordaantal Nederlanders in Oostenrijk. De Nederlandse markt is voor Oostenrijk de op één na belangrijkste markt.