Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/08/24
Exclusief voor leden
Interactieve beleving fort Nigtevecht
Hoe werkt een waterlinie? Hoe vuur je een kanon af? Hoe was het soldatenleven in de Eerste Wereldoorlog op het fort? De antwoorden op deze vragen krijg je in de multimediale en interactieve beleving ‘Bewapend met water’ van Natuurmonumenten op Fort bij Nigtevecht bij Abcoude.
28/08/24
Exclusief voor leden
Kinepolis opent nieuwe ScreenX-zalen in Almere en Breda
Kinepolis breidt zijn aanbod uit met twee nieuwe ScreenX-zalen in Almere en Breda. ScreenX biedt een unieke 270 graden filmervaring door niet alleen het scherm voor je, maar ook de zijwanden te gebruiken.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.
20/08/24
Center Parcs en Festival TREK slaan handen ineen voor groene picknick
Festival TREK viert dit jaar zijn tiende jubileum met een bijzondere samenwerking. Midden in het Máximapark, tijdens het grootste rondreizende foodfestival van Nederland, wordt een speciale picknickarea ingericht door Center Parcs.
14/08/24
Noordwijk verwelkomt 12.000ste passagier in de Beach Shuttle
Noordwijk heeft vandaag de 12.000ste passagier van de Beach Shuttle verwelkomd. De Beach Shuttle, die al veertien zomerseizoenen actief is, lijkt in 2024 af te stevenen op een nieuw bezoekersrecord.
09/08/24
Veel vernieuwingen op bijna uitverkochte Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs, het evenement voor de recreatieondernemer, is bijna volgeboekt. Vijf van de acht beurshallen zijn compleet volgeboekt en in de andere drie hallen is nog beperkt ruimte, waaronder in het segment met horecaleveranciers.
09/08/24
Onderzoek onder waterrecreanten naar vaarwegen
Onderzoeksbureau Ipsos I&O doet in opdracht van het Ministerie van I&W en de provincies onderzoek naar de mening en beleving van de vaarwegen door watersporters en -recreanten, onder wie recreatievaarders, zeilen, motorboot en kano.
09/08/24
Vlaamse Parken bundelen micro-avonturen voor actieve dichtbij vakanties
Micro-avonturen staan steeds meer in de belangstelling. In de komende editie van R&T Magazine een interview met micro-avonturier Brigitte Ars. Ook Vlaanderen ziet de potentie van micro-avonturen en gaat het aanbod nu bundelen.