Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/21
Vrijwilligers Vesting Hoek van Holland ontvangen Erasmusspeld
Op zaterdag 11 september ontvingen drie vrijwilligers van stichting Vesting Hoek van Holland de Erasmusspeld voor hun jarenlange inzet. Burgemeester Aboutaleb reikte de Rotterdamse onderscheiding uit.
13/09/21
Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start
De Landelijke Data Alliantie gaat van start met twee essentiële onderzoeken onderzoeken voor het begrip van toeristenstromen naar Nederland. Het gaat om het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID). Nieuw is dat de resultaten nog tijdens de onderzoeksperiode op een realtime dashboard worden gepresenteerd.
13/09/21
Gelderland gaat routenetwerken versterken
Gelderland gaat de komende periode flink aan de slag met diverse routenetwerken. Zo komen er veel nieuwe routes, is er aandacht voor verbindingen tussen routenetwerken, ook over de provinciegrens en routes voor kinderen en bezoekers met een beperking.
10/09/21
Pijl uit zomercampagne Brabant vindt eindpunt in Grave
Gisteren overhandigde Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant, de knalrode pijl van 5.5 meter en 7000 kilo en daarop de tekst ‘Hier moet je zijn in Brabant’ aan Rick Joosten, wethouder gemeente Grave, de eindbestemming van deze gigantische blikvanger.
10/09/21
Exclusief voor leden
Groningen, Ostfriesland en Emsland koppelen fietsroutenetwerk aan elkaar
Regiobestuurders van de provincie Groningen, het Duitse Ostfriesland en Emsland openden vanmorgen het grensoverschrijdende fietsroutenetwerk. Aan Duitse kant werd een nieuw netwerk naar Nederlands model aangelegd en Groningen sloot zijn netwerk daar op aan. 'Meer fietstoeristen,' is de hoop van de bestuurders.
10/09/21
Fietsroute rondom Winterswijk ontwikkeld
Geldersch Landschap & Kasteelen heeft een fietsroute ontwikkeld van 53 kilometer rondom de plaats Winterswijk. Het combineert veel mooie uitzichten over landschappen in de Achterhoek.
09/09/21
Exclusief voor leden
Waterloopbos in netwerk Canon
De Golfbak en Deltawerk// in het Waterloopbos (Flevoland) zijn geselecteerd voor de Canon van Nederland omdat ze beide verhalen verbeelden van het venster De watersnood.
09/09/21
Exclusief voor leden
Museum pakt maatschappelijk probleem laaggeletterdheid lokaal aan
Onderzoek leert dat ongeveer 30% van de Schiedammers moeite heeft met lezen en schrijven. Het gaat over zo’n 17.000 Schiedammers tussen de 16 en 65 jaar met Nederlands als moedertaal of tweede taal. Speciaal voor deze groep organiseren het Stedelijk Museum Schiedam, welzijnsorganisatie DOCK Schiedam en de Bibliotheek Schiedam een aantal bijeenkomsten in september en oktober. Het museum zet de kracht in van deze mensen, het gaat niet om de beperking.