Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/07/24
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
15/07/24
Utrecht zet eigen adviesraad voor leefomgeving op
Nu Gedeputeerde Staten vijf leden hebben benoemd voor de adviesraad, kan deze van start gaan. Op 28 mei 2024 werd Klaas Verschuure al benoemd als voorzitter van de adviesraad. De overige leden zijn: Hugo Hegeman, Thessa Fonds, Els van Grol, Jan van Kuijk en Alexander van der Vooren.
15/07/24
Exclusief voor leden
Hoogste punt bereikt bouw Chimpanseevallei Dierenpark Amersfoort
Dierenpark Amersfoort heeft het hoogste punt in de bouw van de nieuwe Chimpanseevallei bereikt. Tot twaalf meter hoogte wordt de grootste netconstructie van het park met de hand vastgezet.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
10/07/24
Op Texel fiets je over water
In het gebied Schettersweid op het Waddeneiland Texel is een nieuw drie meter breed fietspad aangelegd dat deels over het water van het natuurgebied gaat.
09/07/24
Rli: Overheid stuur ook op kwaliteit leefomgeving
Burgers meten hun welvaart af aan meer dan hun materiële welzijn. Het gaat hen ook om factoren als gezondheid, veiligheid, de kwaliteit van hun woon- en leefomgeving of de kwaliteit van het onderwijs, meldt adviesorgaan van de overheid Rli.
05/07/24
Koninklijk rijtuig naar Spoorwegmuseum
Tijdens het staatsbezoek van de koninklijke familie aan België in 2023 werd bekend dat het koninklijke rijtuig SR10 met pensioen ging. Komende vrijdag 12 juli wordt het rijtuig door Wouter Koolmees, president-directeur van NS, officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
05/07/24
Ook na coronajaren blijven we wandelen
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.