Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
26/02/24
‘Van Gogh Drenthe Fietsroutes’ is Fietsroute van het Jaar 2024
‘Van Gogh Drenthe Fietsroutes’ is gekozen tot Fietsroute van het Jaar 2024. Dit maakte de jury bekend op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht.
23/02/24
Recreatiesector in adviesorgaan Wijdemeren
Een convenant tussen de recreatiesector en gemeente Wijdemeren zal binnenkort getekend gaan worden. Daarin wordt het gezamenlijk streven van partijen -waaronder HISWA-RECRON- naar een kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig Wijdemeers Plassengebied.
22/02/24
Exclusief voor leden
Ouwehands Dierenpak biedt meer entertainment met educatieve doel
Ouwehands Dierenpark biedt dit jaar veel meer edutainment. Het doel met die extra entertainment is om de educatieve doelen van het dierenpark beter te bereiken.
22/02/24
NBTC publiceert Kerncijfers Gastvrijheidseconomie
NBTC heeft voor het eerst sinds 2019 weer een handige publicatie uitgebracht met alle kerncijfers van de gastvrijheidseconomie.
16/02/24
Van Gogh Drenthe krijgt meerjarig vervolg
Drenthe gaat meerjarig investeren in het beleefbaar maken van het verhaal van Vincent van Gogh. Vanuit de overheid is jaarlijks 200.000 euro beschikbaar gesteld. Een bedrag dat ze nog hopen aan te vullen vanuit andere financieringsbronnen.
14/02/24
Exclusief voor leden
Voetganger in ontwerp meer ruimte geven met loopstromenmodel
Waar mensen lopen, waarom en hoe dit te beïnvloeden, is een cruciale vraag voor beleidsmakers. Het Nederlands Loopstromenmodel geeft antwoord op deze hoofdbrekens.