Geplaatst op: 02-05-2021
Auteur: Thijs Vossen

Pegasus of luchtfietserij?

Pegasus of luchtfietserij?
Photo by Bence Balla-Schottner on Unsplash

Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt het nieuwe paard’. Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: 'Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard'.

Een snellere auto

De eerst auto’s hadden ook nog alles in zich van een paardenkoets. Die innovatie ligt al lang achter ons. De ontwikkeling van vélocipède naar E-bike is ook bekend en toch realiseren we ons mogelijk onvoldoende hoe snel het gaat, zeker in de buitengebieden van Nederland. Feitelijk stelt de consument nu namelijk indirect een soortgelijke vraag als toen: ‘Geef ons een snellere auto’ en bedoelt daarmee een betere infrastructuur.

Het hele beleid rondom autorijden is immers gericht op vertraging. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes, zeer hoge parkeertarieven, snelheidscontroles. Alles wijst er op dat de fiets sneller wordt dan de auto of er minimaal vaker mee kan wedijveren in de toekomst. Daar hoort dan ook een betere infrastructuur bij.

De kernvraag die ons als specialisten in de leisure bezighoudt: Is het vrijetijdslandschap 2021 wel ingericht op snellere fietsen? Natuurlijk moet dat integraal worden bekeken waarbij naast recreatief fietsen ook het zakelijk fietsen en ‘ het woon werk trappelen’ moeten worden meegewogen, maar denken we er voldoende over na?

Galopperen op klompenpaden

Onze conclusie is dat bestaande fietsroutes niet meer voldoen en dat ze meer en meer gaan lijken op de klompenpaden van weleer. Prima als je geduld hebt, maar als je op een renpaard stapt, wil je ook niet alleen van weilandje naar weilandje galopperen toch? Je wil minimaal kunnen kiezen. Soms is dat de kortste route, soms de snelste en soms een recreatieve route vol beleving. De tijd ligt in elk geval al lang achter ons dat je als fietser alleen de kortste route koos. Des te belangrijker dat gemeenten samen gaan nadenken hoe het landschap en de routes er uit moeten zien als we straks allemaal een elektrische vélocipède hebben.

Om nog even in de beeldspraak te blijven van paarden. Het is ook niet langer logisch en veilig om renpaarden, werkpaarden en paradepaardjes dezelfde ruiterpaden aan te bieden. Elke doelgroep heeft zijn eigen route nodig met kenmerkende specificaties, Denk aan de soort verharding, de bebording, de rustpunten. Geen sinecure.

We hebben het idee dat overheden in stedelijke gebieden dit inzicht al hebben, maar dat het in landelijke gebieden nog onvoldoende wordt gezien. Zeker het regionaal denken vanuit trends en ontwikkelingen verdient aandacht. Derhalve het samenvattend advies aan overheden: Neem de kennis en kunde op het gebied van leisure nadrukkelijk mee in mobiliteitsplannen.

Pegasus of luchtfietserij?

Je kunt ook nog 25 jaar wachten. Tegen die tijd is de kop van deze blog: De drone wordt de nieuwe fiets. Uiteindelijk wordt daarmee Pegasus uit de Grieks oudheid van paard naar auto, van auto naar fiets, van fiets naar drone tot leven gewekt. We gaan het meemaken. Welke gemeente creëert de eerst landingsplaatsen bij een Toeristisch Overstap Punt?

Een keer samen door uw gemeente fietsen? Bel ons en we trappen die kant op.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietspaden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/06/22
Studenten bouwen enorme middeleeuwse katapult
Studenten van de afdeling Bouw & Infra van ROC Friese Poort in Sneek maken een nauwgezette recon...
28/06/22
Sterke Lekdijk met veel recreatie
De werkzaamheden van het infrastructurele project ‘Salmsteke Ontkiemt!’ zijn gestart en duren zeker een jaar. De Lekdijk in de provincie Utrecht wordt over een afstand van 55 km versterkt en dat levert ook veel kansen op voor recreatie.
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
22/06/22
Friesland, Drenthe, Zeeland en Noord-Brabant beste fietsprovincies
Het Fietsplatform presenteert de nieuwe Kwaliteitsmonitor. Welke provincies scoren het best?
21/06/22
5 grote religieuze erfgoedlocaties in Limburg altijd te zien door 360 graden tours
Dmo Visit Zuid-Limburg heeft in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vijf iconische religieuze erfgoed locaties in Zuid-Limburg ontsloten middels 360-graden- en audiotours. Het gaat om bekende grote locaties.
17/06/22
Exclusief voor leden
12.000 leerlingen leveren innovatieve ideeën voor Van Gogh Museum
Ruim 12.000 leerlingen van ongeveer 250 scholen zijn door Van Gogh Museum en ASML uitgedaagd om binnen Vakkanjers hun talenten en technologische vaardigheden te ontdekken én in te zetten in de praktijk. Het leverde veel innovatieve en verrassende projecten op.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.