Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Nieuws |||

16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
12/05/25
Ruim 200 stranden en jachthavens ontvangen Blauwe Vlag in 2025
In 2025 mogen maar liefst 202 locaties de Blauwe Vlag voeren. Vorig jaar waren het er nog 195. Het gaat om 145 jachthavens, 50 stranden en 7 binnenstranden.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
09/05/25
Nog slechts 40 stands beschikbaar voor Recreatie Vakbeurs 2025
De voorbereidingen voor de Recreatie Vakbeurs 2025, die van 11 tot en met 13 november plaatsvindt in Evenementenhal Hardenberg, zijn in volle gang. Er zijn momenteel nog slechts 40 stands beschikbaar voor leveranciers. De organisatie meldt dat de eerste hallen met populaire segmenten reeds volledig zijn volgeboekt.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.