Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends
27/10/25
Dutch Game Week 2025 toont brede en creatieve groei van games
Games, je komt deze steeds vaker tegen. Ook bij vakantieparken, attracties en erfgoed vind je serious games of gewoon voor de fun. De Dutch Game Week 2025 (27 november t/m 4 december) toont innovatie, verbinding en creatieve groei van de Nederlandse en internationale game-industrie.
27/10/25
Exclusief voor leden
Nederlanders bezorgt over natuur, beleid moet beter
Nederlanders vinden natuur en biodiversiteit belangrijk, toch vertaalt zich dit niet in een gevoel van urgentie voor natuurbeleid. Terwijl de natuur en biodiversiteit structureel verslechteren, delven natuurbelangen vaak het onderspit tegenover woningbouw, landbouw, of de energietransitie. Wat is ervoor nodig om nieuw elan te krijgen in hoe wij als samenleving omgaan met onze natuur? De Rli start een advies hierover.
22/10/25
Clean-Up Walk is terug
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.