Geplaatst op: 05-10-2020
Auteur: Jasper Heslinga

Van overtoerisme naar ondertoerisme?

Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Afbeelding van edmondlafoto via Pixabay
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan met een groeiend aantal toeristen, hoe organiseren we spreiding, heeft het coronavirus de sector volledig op zijn kop gezet. Hoe ingrijpend het virus en de ingestelde maatregelen de sector ook mogen raken, deze periode is ook een kans om fundamenteel anders en meer strategisch na te gaan denken over toerisme en hoe we dit met elkaar willen organiseren. Hierbij ben ik van mening dat niet alleen de focus moet liggen op het overtoerisme zoals in de afgelopen jaren, maar ook de andere kant van de medaille moet worden belicht, namelijk dat van ondertoerisme. 

De discussies rond overtoerisme legden al een aantal zwakke plekken van het fenomeen (massa)toerisme bloot, zoals een onevenredige verdeling tussen baten en lasten, negatieve impacts op landschappen en gemeenschappen, dit alles leidend tot overlast en onvrede bij inwoners. Wie de afgelopen jaren een krant opensloeg las bijna dagelijks over drukte in Amsterdam, Venetië en Barcelona en is er veel onderzoek verricht naar dit fenomeen. Hoewel ik zelf bijdragen heb geleverd aan verschillende onderzoeken (o.a. UNTWO, EU), is in mijn ogen het debat rondom overtoerisme altijd al een eenzijdige discussie geweest die de publieke opinie domineert. In een aantal gevallen is er sprake van te veel toeristen, maar voor het overgrote aantal van de toeristische bestemmingen in Nederland is dit helemaal niet het geval en is er eerder sprake van te weinig toeristen, oftewel ondertoerisme. 

Ondertoerisme is geen nieuwe term, maar wordt mijn inziens nog te beperkt gebruikt. In de praktijk zie je dat deze vaak toegepast wordt als marketingterm om de aandacht te vestigen op onontdekte pareltjes die nog niet zijn ‘verpest door het massatoerisme’. Maar het is ook goed om na te denken over de management aspecten van ondertoerisme, oftewel: hoe ga je om met gebieden waar toerisme een kleine rol speelt of waar de toestroom van toeristen is weggevallen. Het coronavirus laat zien dat het opdrogen van grote aantallen toeristen een gigantische impact heeft op bedrijven, met verliezen, faillissementen en ontslagen tot gevolg. Of het nu om overtoerisme of ondertoerisme gaat, het komt uiteindelijk allemaal neer op hoe moet worden omgegaan met veranderende omstandigheden. In de wetenschap hebben we het hier vaak over resilience, oftewel de veerkracht van een bedrijf, sector of gebied wanneer ze te maken krijgen met snelle of langzame veranderingen. Té gefocust zijn op één doelgroep of bedrijfstak maakt kwetsbaar, met alle gevolgen van dien.

Om te komen tot een meer gebalanceerde ontwikkeling, zijn we bij CELTH druk met het vormgeven van de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen’, waarin, of het nu een situatie is van onder- of van overtoerisme, een aantal zaken relevant blijven zijn: een gedeelde visie, monitoring, verduurzaming van de sector, professionalisering door scholing. Bij wijze van voorbeeld moet ik meteen denken aan de arbeidsmarkt. In een situatie van overtoerisme gaat het om de vraag hoe te komen aan voldoende gekwalificeerd personeel. In geval van ondertoerisme gaat het om de vraag hoe in een bedrijf of organisatie zijn werknemers vasthoudt en niet verliest aan andere sectoren met een beter perspectief. In beide gevallen kan het antwoord liggen in bijvoorbeeld professionalisering, faciliteren van scholing en het bieden van een perspectief. Zo spelen er vele vraagstukken in onze toeristische sector waar wij, ondernemers, overheden, onderwijsinstellingen en onderzoekers, de komende jaren in gezamenlijkheid aan moeten werken. Of het nu gaat om een situatie waar er te veel of juist te weinig toeristen zijn: vanuit CELTH pakken wij graag onze rol als kennispartner in dit proces.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, ondertoerisme, beleid, visie, strategie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
08/06/23
Exclusief voor leden
Kan een reisorganisatie duurzaam gedrag bij haar klanten stimuleren?
Bijna 90% van de reizigers vindt het belangrijk dat ze met hun vakantie een positief effect hebben op de bestemming. Vaker kiezen voor de trein en minder vlees eten zijn maatregelen die de respondenten zelf nemen om hun vakantie duurzamer te maken. Ook gaat een deel bewust minder ver op reis of vliegt helemaal niet meer.
08/06/23
Brand in Nightjet trein
De Nightjet-nachttrein, die van Innsbruck naar Amsterdam en Hamburg reed, is gisteravond gestrand door brand aan boord. Dat gebeurde in de Terfnertunnel in het Oostenrijkse Tirol. De bovenleiding viel op enkele auto’s en die vlogen in brand.
07/06/23
Overijssel kan met Europees geld snelfietsroute verbeteren
Overijssel krijgt miljoenen euro’s voor de ontwikkeling van fietsverkeer geld uit het Interreg North Sea project MegaBITS. Dit staat voor Mobilizing Europe's Green Ambition through Bicycles and Intelligent Transport Systems. Dit nieuwe project, dat loopt van 2023 tot 2026, is bedoeld om de manier waarop we over fietsen denken te veranderen. Concreet wordt snelfietsroute F35 verbeterd.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
07/06/23
Exclusief voor leden
Europees publiek weet producties van Stage Entertainment weer te vinden
Stage Entertainment ziet de zalen in Europa weer vollopen. Ook omzet en winst zijn weer terug op niveau. Bezoekers moeten zo’n 5% meer voor een ticket betalen. Dat meldt het bedrijf in De Telegraaf waar het ook constateert dat niet alles bij het oude is gebleven.
07/06/23
Flinke omzetgroei voor vakantieparken
Met Stratech blikken we weer terug op de twee belangrijkste vakantieperiodes in mei. Het Hemelvaartsweeken en het Pinksterweekend. We kijken ook alvast vooruit naar de zomer. En alle cijfers staan op groen.
07/06/23
EuroParcs breidt aantal onbemande parkshops uit
EuroParcs gaat tot einde 2023 door heel Nederland tien onbemande parkshops openen. Bezoekers kunnen in de winkels de belangrijkste dagelijkse boodschappen halen en bij een zelfscankassa afrekenen. De onbemande parkshop heeft een plek naast de receptie.