Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Harm IJben

Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief

Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Afbeelding van congerdesign via Pixabay
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik mijzelf de laatste weken regelmatig gesteld. U wellicht ook? Want wat is er dan nieuw of was er normaal en nu niet meer in ‘de 1,5 meter samenleving’? Waar gaat het dan over en op welke manier word ik dan ‘geraakt’ door ‘het nieuwe normaal’ in mijn werk, mijn dagelijkse verplichtingen, mijn vrijetijdsbesteding, kortom mijn leven? Ik vraag me namelijk af hoe normaal ‘het nieuwe normaal’ is. En wanneer wordt iets eigenlijk normaal? 

Als ik ‘normaal’ als ‘zoekterm’ invul bij de Google Search Engine dan stuit ik als eerste op de officiële website van de Nederlandse rockgroep Normaal. Direct word ik vervolgens op de landingspagina geconfronteerd met de mededeling dat een optreden van de band is geannuleerd. Het optreden zou plaatsvinden op donderdag 21 mei jl. op het Tractor pulling terrein Brinkerinkweg in Lochem, maar door het verbod op evenementen en concerten tot en met 1 september aanstaande is dit niet mogelijk. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik eerder waarschijnlijk niet zo maar zou zijn afgereisd naar Lochem, maar misschien zou dit dan juist nu wel het moment zijn om dit stadje, verscholen in het voor de Achterhoek zo kenmerkende coulisselandschap, alsnog te gaan ontdekken. Zo zou ik en passant ook nog eens een bijdrage leveren aan de wens voor het spreiden van toerisme. Want ja, in het pré-coronatijdperk zou ik mijn vrijetijd wellicht niet zo maar in Lochem hebben doorgebracht maar vooral oog hebben gehad voor de meer bekende ‘hotspots’, waar we nu nog met regelmaat het advies voor krijgen om die nu juist niet te bezoeken. 

Is dat dan ‘het nieuwe normaal’? Dat ik door de omstandigheden, door de regelgeving rondom ‘de 1,5 meter samenleving’, andere, wellicht minder voor de hand liggende keuzes maak? Als ik er zo over nadenk, lijkt dit niet echt straf. Met mijn werk als programmamanager van CELTH en verbinder en toegepast onderzoeker van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en mijn dagelijkse beslommeringen wil ik u nu niet te veel vermoeien, maar ook daar heeft het nieuwe normaal zijn intrede gedaan. Ook daar ben ik, samen met mijn collega’s, nieuwe wegen ingeslagen. Andere kanalen gaan gebruiken, een ander ritme gaan hanteren, ingegeven door de omstandigheden. Omdat het MOET en vooral ook KAN en omdat we die mogelijkheden eerder niet wilden zien of wilden erkennen. We zijn weer nieuwsgierig geworden. 

Creativiteit was nodig om vorm te geven aan nieuwe manieren van samenwerken. U bent waarschijnlijk net als ik, voor zover mogelijk uiteraard gezien uw werk en andere verplichtingen meer thuis gaan werken en meer online vergaderingen gaan beleggen. U heeft uw koffievoorraad thuis vaker moeten aanvullen en u bent mede daardoor ook meer en op andere momenten dan vroeger met een schone winkelwagen de supermarkt ingereden. Wie had overigens überhaupt een aantal maanden geleden kunnen bedenken dat het gangbaar zou worden dat u uw eigen winkelwagen eerst schoonmaakt, alvorens u uw boodschappen gaat doen. Maar aan de andere kant, een schone winkelwagen lijkt mij eigenlijk heel normaal. Net zoals een ruime en schone tafel in een restaurant. Daar kun je niet tegen zijn. 

Sterker nog, waarom was dat eerder niet de standaard? Het wordt nu bestempeld als ‘het nieuwe normaal’, maar ik hoop dat we dit heel snel als gewoon gaan zien. Als dit betekent dat mijn drankje en eten daardoor wat duurder wordt, dan is dat iets wat we met z’n allen gewoon moeten accepteren. Doe mij maar ‘het nieuwe normaal’, want dat is best gewoon!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: corona, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/06/21
Volgend jaar werkloosheid terug op lage peil voor de pandemie
De economie herstelt zich snel nu het aantal besmettingen afneemt en de vaccinatiegraad toeneemt. De economie groeit in 2021 en 2022 met ruim 3% per jaar. De werkloosheid blijft in 2022 beperkt tot 4,1%, vrijwel gelijk aan het gemiddelde in 2017-2019, voor de crisis. Voor de gastvrijheidsindustrie zit er een minpunt aan. Volgend jaar daalt waarschijnlijk de koopkracht met 0,3%.
22/06/21
Drenthe investeert fors in Hunebed Highway
Recreatieondernemers rond de ‘Hunebed Highway’ lanceren een ‘app’ waarmee toeristen op hun mobiele telefoon nog sneller wegwijs gemaakt worden ‘naar’ of ‘op’ deze Drentse toeristische bestemming. Met deze investering hopen de ondernemers en de provincie de naamsbekendheid en de reputatie van het gebied te verbeteren. Uiteindelijk moet de 'Hunebed Highway' een A-merk worden.
22/06/21
Nieuwe naam voor Vekabo: In het Groen
Vekabo heeft een nieuwe naam: In het Groen. In het Groen is er voor iedereen die op zoek is naar een buitenvakantie in de natuur, op het platteland of bij de boer.
21/06/21
Vier ondernemers in de spotlight op Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
Voor de online Vakdag het Vakantiepark van de Toekomst filmt het camerateam van NRIT bij vier ondernemers. We stellen vandaag de eerste twee inspirerende ondernemers aan je voor.
21/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
21/06/21
Exclusief voor leden
Natuurkampeerterreinen voeren digitaliserings- en efficiencyslag door
De Groene Koepel maakt een efficiencyslag mee. De organisatie van het netwerk van Natuurkampeerterreinen heeft een nieuwe website. Gelijktijdig vindt de introductie plaats van nieuwe logo’s voor zowel de Natuurkampeerterreinen als de GroepsNatuurkampeerterreinen en Trekkershutten. Als laatste zijn de lidmaatschappen vereenvoudigd.
21/06/21
Kleine VR ride door Amsterdam (+ video)
Vliegen tussen de duiven op de Dam, met hoge snelheid onder het Rijksmuseum door en zigzaggen tussen de bootjes op de Amstel. Bezoekers kunnen vanaf woensdag 26 juni de Amsterdam VR Ride, onderdeel van A’DAM VR Game Park met als opstappunt A’DAM Lookout, plaatsnemen in deze virtuele achtbaan.
21/06/21
Zeven nieuwe Archeo Route Limburg locaties
Op de eerste dag van de Nationale Archeologie Dagen op 18 juni zijn in heel Limburg 7 nieuwe Archeo Route Limburg locaties geopend. In totaal omvat de Archeo Route nu 59 locaties.