Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Marcel Baltus

I am the greatest!

I am the greatest!
Afbeelding van Elias Sch. via Pixabay
Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak I am the greatest de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden. Want het gaat maar al te vaak op, de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, u en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95% uit kleine ondernemers en ZZP-ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende PR strijd om de coronavoucher maatregel uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris voor toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt. 

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen. Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden ZZP-ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er één nieuwsredactie is die weet dat er een VvKR bestaat? Ik acht de kans klein. Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein. Is massatoerisme funest is voor het imago van de reissector, het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. 

Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen. 
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/02/23
Exclusief voor leden
Is herstel vertrouwen bereikt in de reiswereld?
Uit vorige week gepubliceerde cijfers van CBS blijkt dat er in 2022 nog 24,7% minder werd gevlogen dan in 2019, voor de coronapandemie. Dan lijkt het gat nog groot voor volledig herstel in de reiswereld maar dat punt is al bereikt. Visumbureau VisumBuitenland.nl meent dat in de maand januari 2023 een omslagpunt is bereikt.
03/02/23
3e Online vakantiebeurs land van Cuijk geopend
Liefst 41 bedrijven en organisaties presenteren zich in de komende vijf maanden tijdens de 3e editie...
03/02/23
Caravana 2023 drukbezocht door kampeerliefhebbers
Na 3 jaar stond het WTC Expo in Leeuwarden van 25 - 29 januari 2023 weer vol met campers, caravans, ...
02/02/23
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen buitenland in 2022 bijna weer op niveau van 2019
De boekingen voor een buitenlandse vakantie waren in 2022 bijna weer op het niveau van voor de pandemie. Met in totaal 25,5 mln boekingen bleef 2022 nog net (-0,7%) onder het pré-corona niveau van 2019.
30/01/23
Run op proefslapen in buitenlandse vakantieparken
Vakantieliefhebbers hebben zich de afgelopen weken massaal aangemeld om te komen proefslapen bij vakantieparkenspecialist EuroParcs. Meer dan 60.000 mensen toonden interesse in een gratis vakantie in het Luxemburgse Kohnenhof of Karinthië in Oostenrijk.
30/01/23
Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken
De Interhome Group heeft via een strategische samenwerking met de Deense vakantiewoningaanbieder Sol og Strand meer dan 6.000 vakantiewoningen en appartementen aan haar portfolio toegevoegd.
30/01/23
Exclusief voor leden
Meer boekingen van kampeerders
In de maand januari ontving Vacansoleil een kwart meer boekingen dan in januari 2019. Na de coronajaren constateert de touroperator voor campingvakantie dat Nederland vol inzet op een vakantie op de camping deze zomer. Welke bestemmingen zijn hot? Die kampeerders gaan opvallend vaak ver weg.
27/01/23
Nederland boekt zomervakantie weer vanouds op tijd
Het vroegboekgedrag van Nederlandse vakantiegangers is weer ­­­terug op het niveau van voor corona. Zij boeken weer traditiegetrouw hun zomervakantie in januari.