Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Marcel Baltus

I am the greatest!

I am the greatest!
Afbeelding van Elias Sch. via Pixabay
Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak I am the greatest de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden. Want het gaat maar al te vaak op, de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, u en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95% uit kleine ondernemers en ZZP-ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende PR strijd om de coronavoucher maatregel uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris voor toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt. 

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen. Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden ZZP-ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er één nieuwsredactie is die weet dat er een VvKR bestaat? Ik acht de kans klein. Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein. Is massatoerisme funest is voor het imago van de reissector, het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. 

Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen. 
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
07/06/23
Corendon mismatch label voor kleinschalige vakanties
Toeristenreus Corendon en kleinschalige vakanties, dat lijkt een vreemde match. Toch probeert Corendon dat maar het oude label voor dit type vakanties Karin’s Choice wordt ingeruild voor de merknaam By June.
06/06/23
Exclusief voor leden
Tour de France belangrijk voor campings
In de directe omgeving van de etappes van de Tour de France van 2023 heeft aanbieder van kampeeraccommodaties Vacansoleil 54 campings geselecteerd. Wielerfans kunnen hier de koers combineren met comfortabel vakantie vieren op een camping.
05/06/23
Exclusief voor leden
Reissommen stijgen met paar honderd euro
Driekwart van de Nederlanders gebruikt zijn vakantiegeld dit jaar daadwerkelijk voor de vakantie. Bijna de helft heeft die echter nog niet geboekt, meent boekingssite Zoover op basis van eigen data. Dat kan te maken hebben met de gestegen reissommen, die gemiddeld een paar honderd hoger ligt dan vorig jaar.
01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Primeur EuroParcs: zuivering zwembadwater in zeecontainer
Het nieuwe binnenzwembad op vakantiepark De Biesbosch van Europarcs wordt gezuiverd door een waterzuiveringsinstallatie in een zeecontainer naast het zwembadgebouw.
26/05/23
Exclusief voor leden
Center Parcs Eifel na zeven maanden vernieuwingsslag open
Center Parcs Park Eifel opent vandaag opnieuw haar deuren voor gasten. Het vakantiepark was zeven maanden lang volledig gesloten voor een grondige make-over. Dat is ongekend voor Center Parcs. In Nederland zijn vernieuwingen tot nu toe doorgevoerd waarbij de parken gewoon open waren voor gasten. Dat komt ook door de nieuwbouw van 120 cottages.