Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

In mijn vorige artikel vertelde ik waarom het zo interessant is voor bedrijven om Pinterest in te zetten in hun marketingstrategie. In deze blog ga ik in op Pinterest voor toeristische en recreatieve organisaties. Het is voor hen namelijk een geweldige manier om al in de oriëntatiefase in beeld te komen bij een enorme potentiële doelgroep én om zo meer (rechtstreekse!) boekingen te realiseren.

Pinterest lijkt het meest op de ‘good old’ reisgids

Voor wie niet zo bekend is met Pinterest, even een snelle uitleg: Pinterest is in feite een visuele inspiratiezoekmachine. Op Pinterest zoeken mensen naar ideeën. Van dingen om te doen in hun vrije tijd tot toekomstige aankopen. En die kunnen ze bewaren op hun prikbord, ofwel hun wishlist. 

Het grote verschil met zoeken op een zoekmachine zoals Google, is dat Pinterest werkt met plaatjes. Je kan het dus heel goed vergelijken met de ouderwetse reisgids of toeristische brochure. 

Reizen en vrije tijd staat in de top 10 van producten/categorieën waar mensen naar zoeken op Pinterest. Dit kan zijn om inspiratie op te doen voor hun komende vakantiebestemming, maar ook om te zoeken naar mooie wandelroutes in een bepaalde regio, tips voor een dagje weg met kinderen of het ontdekken van de beste restaurants en andere hotspots. In tegenstelling tot op andere sociale media vinden mensen het op Pinterest ook helemaal niet erg dat inspiratie afkomstig is van bedrijven. 

Stel je voor: je krijgt de kans om je bedrijf gratis in een brochure te promoten bij jouw potentiële doelgroep. Dat zou je doen, toch? 



Meer traffic naar je eigen website (voor meer rechtstreekse boekingen!)

Door zelf content (‘pins’) toe te voegen aan Pinterest, kun je als bedrijf zorgen dat je ook gevonden wordt. En dit kan gewoon gratis.

Het mooiste aan vindbaar zijn op Pinterest is dat het kan zorgen voor heel veel rechtstreeks bezoek aan jouw eigen website. Dus zonder tussenkomst van een boekingsplatform of andere derde partij en dus ook zonder dat het je commissie kost. 

Steeds meer bedrijven zien de enorme kracht van Pinterest als promotiemiddel. In de zoekcategorie reizen en vrije tijd wordt het echter nog niet vaak professioneel ingezet. Het zijn vooral bloggers die profiteren van veel traffic. En dat terwijl het voor organisaties in toerisme en vrije tijd ook nog eens heel erg makkelijk is om goede content te delen op Pinterest.

Op Pinterest deel je waar jij goed in bent: inspiratie over jouw plek

 Jij weet als geen ander waarom mensen jouw plek zouden moeten bezoeken en dit is precies wat Pinterest-gebruikers willen horen: Waar moet ik echt eens naartoe? Wat is leuk voor mijn kinderen? Welke hotspot mag ik niet missen? 

Pinterest is daardoor ook erg geschikt om verschillende seizoenen onder de aandacht te brengen: Wat is er op jouw plek te doen in de herfstvakantie? Of voor heel actuele zoekopdrachten: Waar kan ik veilig op vakantie? Welke plekken in Nederland zijn leuk en bijzonder?

Als toeristisch bedrijf beschik je bovendien al over beeldmateriaal. En wellicht heb je al blogs of inspirerende landingspagina’s op jouw website staan die je kan gebruiken. Hierdoor kost het weinig moeite om een goed Pinterest-account op te zetten. 

Ook beginnen met Pinterest?
In de gratis checklist ‘Hoe word ik gevonden op Pinterest?’ vind je stap voor stap wat er nodig is om als bedrijf te beginnen met Pinterest. Doe er je voordeel mee!

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, social media, Pinterest

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.