Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Marcel Baltus

Oost west thuis best

Oost west thuis best
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, locatie een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, groepje collega’s staat bij de koffiemachine: ‘En hoe was jouw vakantie? Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij? "Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pfff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak hem beet 10 tot 20 jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond. 

In mijn tijd als PR man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor Lekker weg in eigen landpersreizen. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar De Weerribben was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 stonden we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land: ‘Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest’, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: schoner klimaat, beter hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. Én nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in Lekker weg in eigen land promotie, COVID-19 is het ‘beste’ en meeste effectieve PR instrument voor het binnenlands toerisme. Wie oh wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land! 

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’. Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.
Trefwoorden: vakanties, Nederland, binnenlands toerisme, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
07/06/23
Corendon mismatch label voor kleinschalige vakanties
Toeristenreus Corendon en kleinschalige vakanties, dat lijkt een vreemde match. Toch probeert Corendon dat maar het oude label voor dit type vakanties Karin’s Choice wordt ingeruild voor de merknaam By June.
06/06/23
Exclusief voor leden
Tour de France belangrijk voor campings
In de directe omgeving van de etappes van de Tour de France van 2023 heeft aanbieder van kampeeraccommodaties Vacansoleil 54 campings geselecteerd. Wielerfans kunnen hier de koers combineren met comfortabel vakantie vieren op een camping.
05/06/23
Exclusief voor leden
Reissommen stijgen met paar honderd euro
Driekwart van de Nederlanders gebruikt zijn vakantiegeld dit jaar daadwerkelijk voor de vakantie. Bijna de helft heeft die echter nog niet geboekt, meent boekingssite Zoover op basis van eigen data. Dat kan te maken hebben met de gestegen reissommen, die gemiddeld een paar honderd hoger ligt dan vorig jaar.
01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Primeur EuroParcs: zuivering zwembadwater in zeecontainer
Het nieuwe binnenzwembad op vakantiepark De Biesbosch van Europarcs wordt gezuiverd door een waterzuiveringsinstallatie in een zeecontainer naast het zwembadgebouw.
26/05/23
Exclusief voor leden
Center Parcs Eifel na zeven maanden vernieuwingsslag open
Center Parcs Park Eifel opent vandaag opnieuw haar deuren voor gasten. Het vakantiepark was zeven maanden lang volledig gesloten voor een grondige make-over. Dat is ongekend voor Center Parcs. In Nederland zijn vernieuwingen tot nu toe doorgevoerd waarbij de parken gewoon open waren voor gasten. Dat komt ook door de nieuwbouw van 120 cottages.