Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Marcel Baltus

Oost west thuis best

Oost west thuis best
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, locatie een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, groepje collega’s staat bij de koffiemachine: ‘En hoe was jouw vakantie? Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij? "Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pfff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak hem beet 10 tot 20 jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond. 

In mijn tijd als PR man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor Lekker weg in eigen landpersreizen. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar De Weerribben was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 stonden we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land: ‘Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest’, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: schoner klimaat, beter hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. Én nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in Lekker weg in eigen land promotie, COVID-19 is het ‘beste’ en meeste effectieve PR instrument voor het binnenlands toerisme. Wie oh wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land! 

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’. Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.
Trefwoorden: vakanties, Nederland, binnenlands toerisme, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/04/21
Testreis Gran Canaria waarbij gasten wel uit het resort mogen
De reisbranche en het kabinet organiseren begin mei een tweede proefreis naar het Spaanse Gran Canaria. Samen met de bevindingen van de eerste proefreis naar Rhodos moet die leren onder welke voorwaarden mensen straks weer veilig en verantwoord op vakantie kunnen. TUI, Corendon en ANVR organiseren de reis. Het grote verschil met de testreis naar Rhodos, op Gran Canaria mogen de toeristen wél hun resort verlaten
12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
13e vakantiepark voor Roompot in Noord-Holland
De grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, Roompot, kondigt vandaag een 13de park in Noord-Holland aan. Gasten kunnen sinds vandaag hun vakantie op het kleinschalige en comfortabele park Strand49 in Sint Maartenszee bij Roompot boeken.
07/04/21
Regio zet Taskforce op versterken verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Om de toppositie van d...
07/04/21
Kampeerder gaat voor laagseizoen en kleine campings
Kampeerders in heel Europa staan te springen om weer te kamperen. Ondanks dat in veel landen nog str...
07/04/21
Populairste konijn van Nederland ziet er na 25 jaar wat anders uit
25 jaar oude Koos ziet er vanaf vandaag wat anders uitHij blijft herkenbaar voor de trouwe Roompot g...
02/04/21
Meer zoekopdrachten naar groene omgeving meldt Airbnb
Uit nieuwe gegevens van Airbnb blijkt dat de Nederlandse interesse in lokale en reizen in Nederland sterk toeneemt. In maart bereikten zoekopdrachten naar landelijke verblijven in Nederland het hoogste niveau van dit jaar, en meer dan drie keer zo hoog als in maart vorig jaar.