Geplaatst op: 30-06-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

De serieuze business achter prikbordjes

De serieuze business achter prikbordjes
Pinterest is populair: het platform wordt al door meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Dikke kans dat je het ook wel kent. Toch weten nog maar weinig bedrijven de weg naar Pinterest te vinden. Laat staan om het professioneel in te zetten als marketingtool. De switch van ‘interessante dingen voor jezelf bewaren op een prikbord’ naar ‘hoe komt míjn merk op het prikbord van anderen te hangen?’ wordt nog erg weinig gemaakt. Bovendien heersen er enkele vooroordelen over Pinterest-gebruikers. Het zal je echter verbazen hoeveel potentie Pinterest heeft voor bedrijven. In dit artikel leg ik je uit waarom die prikbordjes van Pinterest een hele serieuze business zijn. 

Vooroordelen over Pinterest


‘Pinterest, dat is toch voor veertigers die op zoek zijn naar een nieuw knutselproject?’

Toegegeven. Voordat ik mezelf ging verdiepen in Pinterest, snapte ik ook niet zo goed hoe dit platform nu eigenlijk werkt en wat je ermee kunt. Ik had wel een prikbord voor de inrichting van onze nieuwe tuin, maar daar hield het wel mee op. Totdat ik als blogger ontdekte dat je zélf content kunt toevoegen aan Pinterest. En dat die content vervolgens leidt tot traffic naar jouw website. Véél traffic. 

Bovendien bleek dat websitebezoek helemaal niet alleen te bestaan uit veertigplussers. Ook millennials gebruiken Pinterest. Misschien gebruiken zij het zelfs nog wel in veel bredere mate als zoekmachine. Want dat is wat Pinterest immers is.

Visuele inspiratiezoekmachine

Pinterest is een digitaal prikbord. Alles wat je op internet vindt, kun je als afbeelding op dat prikbord bewaren (‘pinnen’). En je kan ook binnen Pinterest zoeken in al die afbeeldingen (‘pins’). Het idee achter Pinterest is om ideeën te bewaren. Inspiratie opdoen, dus. Dat vind ik de beste manier om Pinterest te omschrijven: als visuele inspiratiezoekmachine. 

Waar komt die content binnen Pinterest vandaan? Ik kan je verklappen: veel van deze content bestaat uit pins die speciaal gemaakt zijn om op Pinterest te delen. Maar waarom zou je zelf pins maken en bewaren? Zo’n prikbord maak je in principe voor jezelf, toch? Dat is nu precies het punt waar je even een denkswitch moet maken. Als bedrijf (of blogger, zoals ik zelf met Pinterest begon) draait het niet alleen om verzamelen van relevante pins op jouw account. Het draait er vooral om dat jouw pins gevonden worden. Want aan elke pin is namelijk een url gekoppeld. Waardoor je Pinterest-gebruikers dus rechtstreeks naar jouw website kunt leiden. Begin je al te zien hoe interessant dit is?



Pinterest-gebruikers zijn interessant voor marketeers

Pinterest-gebruikers zijn ergens naar op zoek. De koopintentie blijkt daardoor veel hoger dan op andere sociale media. En niet zo’n beetje: 55% (!) ten opzichte van slechts 12% op Facebook en Instagram. Inspiratie mag ook gerust van bedrijven komen. Ik las zelfs dat 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, afkomstig is van merken. Pas sinds voorjaar 2019 is het mogelijk om te adverteren op het platform. De eerste bedrijven die hiermee hebben geëxpirimenteerd meldden dat advertenties veel langer worden bekeken tegen veel lagere kosten dan campagnes op Facebook en Instagram. Maar ook zonder adverteren kun je Pinterest inzetten als traffic booster. Gratis. Alles dat je moet doen is je account goed opzetten en zelf pins toevoegen. Geloof me, het is écht zo eenvoudig!

Waarom ik alleen nog maar op Pinterest focus

Dankzij Pinterest groeide mijn blog binnen een paar maanden van 2.000 naar 20.000 bezoekers in de maand. Ook als ik helemaal niet frequent blog, word ik gevonden op Pinterest. Sterker nog: mijn pins blijven weken, soms zelfs maandenlang gevonden worden. Mijn Facebookpagina heb ik de deur uit gedaan. Het verbaast me hoe weinig bedrijven Pinterest serieus nemen. Voor weinig tijd, geld en moeite zo’n goede resultaten behalen, waar vind je dat nog? Degenen die er wél op inzetten, bereiken een gigantisch en koopbereid publiek. Klaar voor hun volgende project of dagje uit. Hang jij al op het prikbord van jouw toekomstige klant?

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    29/11/22
    Exclusief voor leden
    Internationaal veel reisplannen
    Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
    25/11/22
    Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
    Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
    23/11/22
    EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
    ‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
    21/11/22
    Exclusief voor leden
    Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
    Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
    16/11/22
    Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
    Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
    15/11/22
    Exclusief voor leden
    FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
    FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
    15/11/22
    Exclusief voor leden
    Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
    ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
    13/11/22
    Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
    De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.