Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

De serieuze business achter prikbordjes

De serieuze business achter prikbordjes
Pinterest is populair: het platform wordt al door meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Dikke kans dat je het ook wel kent. Toch weten nog maar weinig bedrijven de weg naar Pinterest te vinden. Laat staan om het professioneel in te zetten als marketingtool. De switch van ‘interessante dingen voor jezelf bewaren op een prikbord’ naar ‘hoe komt míjn merk op het prikbord van anderen te hangen?’ wordt nog erg weinig gemaakt. Bovendien heersen er enkele vooroordelen over Pinterest-gebruikers. Het zal je echter verbazen hoeveel potentie Pinterest heeft voor bedrijven. In dit artikel leg ik je uit waarom die prikbordjes van Pinterest een hele serieuze business zijn. 

Vooroordelen over Pinterest


‘Pinterest, dat is toch voor veertigers die op zoek zijn naar een nieuw knutselproject?’

Toegegeven. Voordat ik mezelf ging verdiepen in Pinterest, snapte ik ook niet zo goed hoe dit platform nu eigenlijk werkt en wat je ermee kunt. Ik had wel een prikbord voor de inrichting van onze nieuwe tuin, maar daar hield het wel mee op. Totdat ik als blogger ontdekte dat je zélf content kunt toevoegen aan Pinterest. En dat die content vervolgens leidt tot traffic naar jouw website. Véél traffic. 

Bovendien bleek dat websitebezoek helemaal niet alleen te bestaan uit veertigplussers. Ook millennials gebruiken Pinterest. Misschien gebruiken zij het zelfs nog wel in veel bredere mate als zoekmachine. Want dat is wat Pinterest immers is.

Visuele inspiratiezoekmachine

Pinterest is een digitaal prikbord. Alles wat je op internet vindt, kun je als afbeelding op dat prikbord bewaren (‘pinnen’). En je kan ook binnen Pinterest zoeken in al die afbeeldingen (‘pins’). Het idee achter Pinterest is om ideeën te bewaren. Inspiratie opdoen, dus. Dat vind ik de beste manier om Pinterest te omschrijven: als visuele inspiratiezoekmachine. 

Waar komt die content binnen Pinterest vandaan? Ik kan je verklappen: veel van deze content bestaat uit pins die speciaal gemaakt zijn om op Pinterest te delen. Maar waarom zou je zelf pins maken en bewaren? Zo’n prikbord maak je in principe voor jezelf, toch? Dat is nu precies het punt waar je even een denkswitch moet maken. Als bedrijf (of blogger, zoals ik zelf met Pinterest begon) draait het niet alleen om verzamelen van relevante pins op jouw account. Het draait er vooral om dat jouw pins gevonden worden. Want aan elke pin is namelijk een url gekoppeld. Waardoor je Pinterest-gebruikers dus rechtstreeks naar jouw website kunt leiden. Begin je al te zien hoe interessant dit is?



Pinterest-gebruikers zijn interessant voor marketeers

Pinterest-gebruikers zijn ergens naar op zoek. De koopintentie blijkt daardoor veel hoger dan op andere sociale media. En niet zo’n beetje: 55% (!) ten opzichte van slechts 12% op Facebook en Instagram. Inspiratie mag ook gerust van bedrijven komen. Ik las zelfs dat 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, afkomstig is van merken. Pas sinds voorjaar 2019 is het mogelijk om te adverteren op het platform. De eerste bedrijven die hiermee hebben geëxpirimenteerd meldden dat advertenties veel langer worden bekeken tegen veel lagere kosten dan campagnes op Facebook en Instagram. Maar ook zonder adverteren kun je Pinterest inzetten als traffic booster. Gratis. Alles dat je moet doen is je account goed opzetten en zelf pins toevoegen. Geloof me, het is écht zo eenvoudig!

Waarom ik alleen nog maar op Pinterest focus

Dankzij Pinterest groeide mijn blog binnen een paar maanden van 2.000 naar 20.000 bezoekers in de maand. Ook als ik helemaal niet frequent blog, word ik gevonden op Pinterest. Sterker nog: mijn pins blijven weken, soms zelfs maandenlang gevonden worden. Mijn Facebookpagina heb ik de deur uit gedaan. Het verbaast me hoe weinig bedrijven Pinterest serieus nemen. Voor weinig tijd, geld en moeite zo’n goede resultaten behalen, waar vind je dat nog? Degenen die er wél op inzetten, bereiken een gigantisch en koopbereid publiek. Klaar voor hun volgende project of dagje uit. Hang jij al op het prikbord van jouw toekomstige klant?

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    16/05/25
    Exclusief voor leden
    Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
    Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
    15/05/25
    Exclusief voor leden
    30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
    Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
    13/05/25
    Exclusief voor leden
    Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
    Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
    13/05/25
    Exclusief voor leden
    Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
    Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
    08/05/25
    Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
    Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
    08/05/25
    Exclusief voor leden
    Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
    Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
    07/05/25
    Exclusief voor leden
    Amsterdam verandert
    Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
    02/05/25
    Exclusief voor leden
    Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
    De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.