Geplaatst op: 06-05-2020
Auteur: Goof Lukken

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Coronavirus de kop in te drukken. Maar deze lockdown is misschien wel het meest ingrijpend in onze vrije tijd. Waar we voor de crisis keuzestress hadden over hoe en waarwe onze vrije tijd gingen doorbrengen, is de keuze nu enorm beperkt. De eerste stappen richting meer vrijheid zijn gemaakt. Woensdag 6 mei hoopt de regering meer perspectief voor de consument aan de opgelegde maatregelen te kunnen geven. Maar er zijn veel redenen waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown.

Van keuzestress naar verveling
Onze vrijetijdsbesteding bestond het laatste decennium en tot de Coronacrisis uit een enorm pallet aan mogelijkheden. Terugkijkend op het laatste decennium is er een enorme groei van het aanbod in vrije tijd, horeca, retail en toerisme geweest. Kortom we waren aan het ver-entertainiseren. We genoten meer van pretparkpret (dagjes uit of meerdere dagen verblijven bij een pretpark). Er was een gigantisch aanbod van escaperooms (meer dan 600, NRIT), trampoline- en klimparken, indoorspeeltuinen en andere family entertainment centers (met karting of lasergaming). Funshoppen was de leisure-activiteit nummer 1.

Er kon worden geslapen op unieke plekken zoals in boomhutten, strandhuisjes, dichtbij dieren (Safari Resort Beekse Bergen) of in vliegtuigen. We leerden glamping (luxe kamperen) kennen. Er was een groei van het aantal campers en steeds meer (luxe) bungalowparken. Edutainment bij musea en dierentuinen liet ons leuk leren. De horeca bood ons steeds meer unieke concepten aan (zoals dakterrassen, bar & boules, poke bowls, hapjesplanken, high wine of beer, gintonic & shotjes bars). Bovendien reisden we de wereld over. We combineerden korte citytrips met een bungalowweekend met virenden, gingen op skivakantie of maakten een mooie rondreis. Kortom we hadden keuzestress in hoe we onze schaarse vrije tijd konden doorbrengen. 

Terug naar de jaren 60
In de laatste 7 weken zijn we teruggeworpen naar misschien wel het begin van de vrijetijdseconomie, de jaren zestig. De natuur was een uitje, we begonnen met bermtoerisme. Nu mogen we ook nog ‘een frisse neus halen’, noodzakelijke boodschappen doen en bijna alleen sociaal zijn met onze families/huisgenoten. Het enige verschil is dat we nu meer thuisentertainment en online mogelijkheden hebben. En veel diensten kunnen aan onze voordeur bezorgd worden (van maaltijden tot boodschappen en kleding). Nu de klussen aan onze huizen veelal klaar zijn, de tuin of het balkon op orde is, een skype- of zoombijeenkomst niet mee nieuw is, lijkt de verveling toe te slaan. Mensen gaan we meer naar buiten en de social distancing wordt niet altijd meer erg nauw gevolgd. De verveling lijkt toe te slaan. 

Sociale aspect
De mens is eigenlijk een jager en verzamelaar. Een sociaal dier dat al sinds de steentijd samen komt om verhalen te delen. Natuurlijk kan dat nu via diverse online media. Maar in levenden lijve is een bezoek toch anders. Ook iets live beleven zoals een concert, theaterbezoek of een simplele borrel op je werk of in de kroeg is nu niet meer mogelijk. Ook een belangrijke reden dat we de neiging hebben elkaar dan maar op te zoeken en een stoepbezoek, zwaaimoment of gezamenlijke wandeling af te leggen.  

Slowly opening up, naar een nieuw verworven vrijheid
Deze verveling valt gelukkig samen met de strategie van ‘slowly opening up’. Kinderen mogen weer gedeeltelijk naar school, winkels gaan draaien met de 1,5 meterregels. De behoefte naar het ‘nieuwe normaal’ is groot. De eerste dag dat de Ikea’s weer open waren zorgden voor lange rijen. Ook kamperen is weer mogelijk (mits de gast eigen sanitaire voorzieningen heeft) en hotels mogen zelfs hun gasten weer in de horeca ontvangen. De regering hoopt woensdag 6 mei in een persconferentie weer meer perspectief te kunnen bieden. De hoop is dat er weer mee mag en we geen terugval van het aantal Coronagevallen gaan zien. De consument zal zich in ieder geval realiseren hoe luxe ons vrijetijdsgedrag was en zal zeker nu meer bewust gaan genieten van de opnieuw vervorven vrijheid, live belevingen en sociale contacten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/03/23
Safari Hotel Beekse Bergen officieel geopend tijdens feestelijke ceremonie
Het nieuwe Safari Hotel in Beekse Bergen is officieel geopend. In totaal 112 kamers en suites rondom de Wogon Savanne gelegen. Ontbijten en dineren kan in dezelfde Savanne.
28/03/23
De lente is begonnen, Keukenhof is weer open
De Keukenhof is weer open. Spreiding van de bezoekers geeft een optimale beleving. Daarom wordt gewerkt met entreekaarten op datum en een maximaal aantal bezoekers per dag. Tot en met 14 mei worden ruimt 1 miljoen bezoekers verwacht.
24/03/23
Veel vernieuwing bij Europa-Park
Op zaterdag 25 maart 2023 opent Europa-Park zijn deuren voor het 49e seizoen met diverse nieuwigheden naast de al aanwezige meer dan 100 attracties en shows. Het Duitse attractiepark het na Disneyland Parijs het best bezochte attractiepark van Europa met voor de pandemie bijna 6 miljoen bezoekers per jaar. Wat gaat er veranderen?
23/03/23
Kinderpretpark Julianatoren viert de lente met nieuw evenement; ‘Het Grote Lentefestijn’
Vanaf 2 april opent Kinderpretpark Julianatoren haar poorten en trapt het seizoen af met een nieuw evenement. Het kinderpretpark wordt tijdelijk omgetoverd tot een kleurrijke lentewereld.
17/03/23
Exclusief voor leden
Tulip Experience geen fotodrukte in tulpenvelden (met video)
Bij Noordwijkerhout is een nieuwe belevenis opgezet voor de bezoekers van de Bollenstreek die komen om de bloemenpracht in het voorjaar te bewonderen. Tulip Experience Amsterdam is een familiebedrijf wat onderdeel is van authentiek bollenbedrijf W.A.M. Pennings. Je krijgt ook een bosje tulpen mee na afloop.
17/03/23
Volop vernieuwingen bij jarig Slagharen
Attractie-en Vakantiepark Slagharen viert haar 60ste verjaardag met veel festiviteiten en nieuwe attracties. Het park ontvangt jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers. De viering zelf is op 27 mei toen 60 jaar geleden het ponypark voor het eerst open ging.
09/03/23
Exclusief voor leden
Toverland investeert in parkshow Aqua Bellatores
Attractiepark Toverland pakt dit zomerseizoen uit met een grootse nieuwe parkshow: Aqua Bellatores. De show staat in het teken van een strijd tussen goed en kwaad en is gevuld met stunts, spektakel en indrukwekkende watereffecten. Een vloedgolf van maar liefst 10.000 liter water geeft uiteindelijk de doorslag en is uniek in parkshows, meldt Toverland.
27/02/23
Duinrell heeft eigen naam in gebarentaal
Attractie- en verblijfspark Duinrell heeft een primeur: het park heeft een eigen naamgebaar in gebarentaal. Om dit zichtbaar te maken heeft Duinrell samengewerkt met Robin Frings en Tobias de Ronde. Zij delen dit volop op sociale media.