Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/07/20
Overnachten in riviercruiseschip
Sinds 26 juni ligt in het Nautisch Kwartier in Huizen het riviercruiseschip ‘VIVA RIVERSIDE Huizen’ afgemeerd, en die blijft liggen tot in ieder geval 31 juli.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
Exclusief voor leden
Duitse wijnboeren maken plek voor campers
De groei van het netwerk aan wijnboeren dat plek wil bieden aan campers kan nog veel groter worden als die ene vergunning niet in de weg zit.
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
25/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
19/06/20
Boekingssite Zeilhuisje verhuurt traditionele zeilschepen voor vakantie met gezin
Boekingssite Zeilhuisje.nl is een nieuw initiatief gestart waarbij grote traditionele zeilschep...
18/06/20
Exclusief voor leden
Met app triagegesprekken voeren met je gasten
Stel je bent ondernemer en je wilt weten of je gasten corona hebben. Dan kun je dat via een gestructureerd gesprek checken. Dat heet triage. Dat kun je zelf opzetten maar je kunt het ook inkopen.