Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marcel Baltus

HAL-lelujah – what’s in a name?

HAL-lelujah – what’s in a name?
Afbeelding van Danny See Chuan Seng via Pixabay

What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat een naam niet altijd zo belangrijk is. Had de dichter deze eeuw geleefd, dan was hij daar zeker van teruggekomen. Een naam kan je maken of breken. Denk aan Shell, Google, IKEA of Henk en Ingrid en je heb direct een associatie – positief en/of negatief. Het woord ‘Negerzoen’ is al een tijdje in de ban gedaan, nu is ‘Moorkop’ aan de beurt. Ja, namen kunnen aanstootgevend zijn. Of een uiterst curieus verband leggen – herinnert u zich de Fiat Croma nog? Een benaming waar China moeite mee had, was ‘Wuhan-virus’ dat overduidelijk de locatie van de besmetting aangeeft. Op aandringen van de grootmacht is dat nu door WHO omgedoopt tot 2019-nCoV.


In een vorige blog kaartte ik reeds de enorme impact aan dat het coronavirus voor een groot aantal organisaties heeft. Waaronder de cruisesector. Hoewel zij geen enkele blaam treft voor het veroorzaken van dit pandemonium, zijn ze wel slachtoffer geworden van enorme media-aandacht omdat aan boord van verschillende schepen passagiers het virus droegen. En zelfs cruisefirma’s die overduidelijk konden aantonen dat hun passagiers niet besmet waren, werden uit havens geweerd. HALlelujah moet de Holland America Line gedacht hebben toen hun Westerdam opeens wereldwijd in het middelpunt van belangstelling kwam te staan, en met 91 Nederlandse passagiers aan boord zeker ook trending topic in onze vaderlandse pers.

Knap vervelend en oneerlijk. Je imago wordt bezoedeld terwijl het helemaal niet jouw schuld is. De crisiscommunicatie-afdeling op het hoofdkantoor van HAL zal overuren gedraaid hebben.


Zijn HAL en Westerdam nu even besmette namen geworden? En wat te denken van de pay-off van HAL:‘Waarom niet nu?’. Beetje lastig om dat nu rond te gaan toeteren terwijl misschien menig consument op dit moment denkt… die cruise (in Azië) laat ik maar even varen, so to speak.


Een crisis is een kans leren de marketingboeken ons. Dat de reddingsboten neergelaten moeten worden, om toekomstige passagiers weer aan boord te halen, is duidelijk. Zekermet het oog op het aantal nieuwe schepen dat dit jaar het ruime sop gaat kiezen. De sector cruiset af op woelige tijden. Chinees-vrije cruises gaan aanbieden? Geen goed idee, ik herinner mij nog een Nederlandse reisorganisatie die Rus-vrije hotels in Turkije aanbood. Je reinste discriminatie, uiteraard. En andere naam voor het schip gaan bedenken? Of branche breed dit jaar miljoenen euro’s en dollars gaan investeren in een feel good campagne en de aandacht verschuiven naar andere continenten buiten Azië waar cruises worden aangeboden?


Was ik HAL geweest, had ik direct deze week direct Nederlandse passagiers die aan boord van de Westerdam zaten aan het woord gelaten: en wel passagiers die de loftrompet afsteken over de geweldige inzet van de Westerdam bemanning tijdens deze zieltogende ronddobberende dagen: dát toont de ware ziel van HAL – in moeilijke omstandigheden je klant als klant blijven zien en als koning te blijven vertroetelen.


En als PR-bureau heb ik nog wel een paar andere suggesties.

Trefwoorden: reisbranche, cruies

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/21
Norwegian Cruise Line vaart voor het eerst weer na 500 dagen
Norwegian Cruise Line (NCL) heeft gisteren haar cruise comeback officieel ingeluid met een dubbel debuut: Norwegian Jade is niet alleen het eerste schip van de 17 schepen tellende vloot die na 500 dagen weer gasten verwelkomde aan boord, ze schreef ook geschiedenis voor NCL door zich als eerste schip in haar thuishaven Athene (Piraeus) te stationeren. Daar is de Griekse minister van toerisme blij mee.
23/07/21
Ryanair start verbinding Eindhoven - Zagreb eind 2021
Luchtvaartmaatschappij Ryanair verbindt vanaf komend winterseizoen Eindhoven met Zagreb.
21/07/21
Anders kijken naar luchtvaart met scenario lichte krimp Schiphol
Anders kijken naar luchtvaart in Nederland. De nationale overheid wil dat Schiphol groeit maar door een brede kosten baten analyse kan je de conclusie trekken dat luchthaven Schiphol de andere kant op moet, naar lichte krimp voor meer welvaart.
16/07/21
Minister De Jonge deelt zelftests uit aan reizigers op Schiphol
Reizigers op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague ontvangen bij aankomst een gratis COVID-19 zelftest. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) was vandaag aanwezig bij het uitdelen bij één van de gates bij Schiphol. Het komt op een vervelend moment, Nederland kleurt weer 'rood'.
14/07/21
Dramatische maand juli voor de reisbranche
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.
14/07/21
Exclusief voor leden
Thuiswerken blijft en zakelijk reizen wordt duurzamer
De pandemie brengt een kanteling als het gaat werken centraal op kantoor. Thuiswerken blijft, ook als de pandemie voorbij is, blijkt uit een groot onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het levert ook een spreiding op van het verkeer. Bedrijven investeren in het duurzaam maken van het reisgedrag van medewerkers. Dat is een belangrijke trend voor het zakelijk verkeer.
12/07/21
Meer hulpvragen van Nederlanders die onderverzekerd op reis zijn
"Helaas zien we dat relatief veel reizigers onvoldoende verzekerd op vakantie gaan. We vermoeden dat veel mensen de reisverzekering hebben stopgezet tijdens de coronacrisis," meldt Angela Looyé, woordvoerder bij Eurocross.
12/07/21
Subsidieregeling voor bruine vloot opengesteld
Ondernemers die zeiltochten organiseren met eigen zeilschepen van 50 jaar of ouder kunnen een aanvraag indienen voor aanvullende steun voor de onderhouds- en herstelkosten van deze historische schepen. Met deze regeling moet de vloot worden behouden.