Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marcel Baltus

HAL-lelujah – what’s in a name?

HAL-lelujah – what’s in a name?
Afbeelding van Danny See Chuan Seng via Pixabay

What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat een naam niet altijd zo belangrijk is. Had de dichter deze eeuw geleefd, dan was hij daar zeker van teruggekomen. Een naam kan je maken of breken. Denk aan Shell, Google, IKEA of Henk en Ingrid en je heb direct een associatie – positief en/of negatief. Het woord ‘Negerzoen’ is al een tijdje in de ban gedaan, nu is ‘Moorkop’ aan de beurt. Ja, namen kunnen aanstootgevend zijn. Of een uiterst curieus verband leggen – herinnert u zich de Fiat Croma nog? Een benaming waar China moeite mee had, was ‘Wuhan-virus’ dat overduidelijk de locatie van de besmetting aangeeft. Op aandringen van de grootmacht is dat nu door WHO omgedoopt tot 2019-nCoV.


In een vorige blog kaartte ik reeds de enorme impact aan dat het coronavirus voor een groot aantal organisaties heeft. Waaronder de cruisesector. Hoewel zij geen enkele blaam treft voor het veroorzaken van dit pandemonium, zijn ze wel slachtoffer geworden van enorme media-aandacht omdat aan boord van verschillende schepen passagiers het virus droegen. En zelfs cruisefirma’s die overduidelijk konden aantonen dat hun passagiers niet besmet waren, werden uit havens geweerd. HALlelujah moet de Holland America Line gedacht hebben toen hun Westerdam opeens wereldwijd in het middelpunt van belangstelling kwam te staan, en met 91 Nederlandse passagiers aan boord zeker ook trending topic in onze vaderlandse pers.

Knap vervelend en oneerlijk. Je imago wordt bezoedeld terwijl het helemaal niet jouw schuld is. De crisiscommunicatie-afdeling op het hoofdkantoor van HAL zal overuren gedraaid hebben.


Zijn HAL en Westerdam nu even besmette namen geworden? En wat te denken van de pay-off van HAL:‘Waarom niet nu?’. Beetje lastig om dat nu rond te gaan toeteren terwijl misschien menig consument op dit moment denkt… die cruise (in Azië) laat ik maar even varen, so to speak.


Een crisis is een kans leren de marketingboeken ons. Dat de reddingsboten neergelaten moeten worden, om toekomstige passagiers weer aan boord te halen, is duidelijk. Zekermet het oog op het aantal nieuwe schepen dat dit jaar het ruime sop gaat kiezen. De sector cruiset af op woelige tijden. Chinees-vrije cruises gaan aanbieden? Geen goed idee, ik herinner mij nog een Nederlandse reisorganisatie die Rus-vrije hotels in Turkije aanbood. Je reinste discriminatie, uiteraard. En andere naam voor het schip gaan bedenken? Of branche breed dit jaar miljoenen euro’s en dollars gaan investeren in een feel good campagne en de aandacht verschuiven naar andere continenten buiten Azië waar cruises worden aangeboden?


Was ik HAL geweest, had ik direct deze week direct Nederlandse passagiers die aan boord van de Westerdam zaten aan het woord gelaten: en wel passagiers die de loftrompet afsteken over de geweldige inzet van de Westerdam bemanning tijdens deze zieltogende ronddobberende dagen: dát toont de ware ziel van HAL – in moeilijke omstandigheden je klant als klant blijven zien en als koning te blijven vertroetelen.


En als PR-bureau heb ik nog wel een paar andere suggesties.

Trefwoorden: reisbranche, cruies

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...
02/08/20
Rake klappen voor KLM
KLM heeft het eerste halfjaar van 2020 een operationeel verlies geleden van 768 miljoen euro. De omzet werd bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro. KLM verwacht dat herstel van de vraag nog jaren gaat duren. Als gevolg daarvan moet KLM ondanks de steunmaatregelen het personeelsbestand met 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte) inkrimpen.
31/07/20
Luchtvaart in juni: minder dan een tiende van het aantal passagiers
In juni 2020 reisden ruim een half miljoen reizigers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dit is 93 procent minder dan de 7,5 miljoen passagiers in juni 2019.
30/07/20
ANVR wil één gezamenlijk Europees reisadvies
ANVR vindt dat er één Europees reisadvies moet komen. De lappendeken aan nationale reisadviezen is de koepel een doorn in het oog.
28/07/20
Dramatische cijfers voor internationale luchtvaart
We zien weer heel wat verkeersvliegtuigen in de lucht maar dat betekent geenszins dat de luchtvaart weer op normale kracht vliegt. IATA komt met actuele cijfers. En die zijn niet best.
24/07/20
Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet.
24/07/20
Exclusief voor leden
Boekingen ANVR trekken aan, achterstand nog enorm
In juni is het aantal boekingen bij ANVR-reisorganisaties behoorlijk aangetrokken. Toch boekten Nederlanders in die maand nog altijd 41% minder vakanties dan in juni 2019.
23/07/20
Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.