Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marcel Baltus

HAL-lelujah – what’s in a name?

HAL-lelujah – what’s in a name?
Afbeelding van Danny See Chuan Seng via Pixabay

What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat een naam niet altijd zo belangrijk is. Had de dichter deze eeuw geleefd, dan was hij daar zeker van teruggekomen. Een naam kan je maken of breken. Denk aan Shell, Google, IKEA of Henk en Ingrid en je heb direct een associatie – positief en/of negatief. Het woord ‘Negerzoen’ is al een tijdje in de ban gedaan, nu is ‘Moorkop’ aan de beurt. Ja, namen kunnen aanstootgevend zijn. Of een uiterst curieus verband leggen – herinnert u zich de Fiat Croma nog? Een benaming waar China moeite mee had, was ‘Wuhan-virus’ dat overduidelijk de locatie van de besmetting aangeeft. Op aandringen van de grootmacht is dat nu door WHO omgedoopt tot 2019-nCoV.


In een vorige blog kaartte ik reeds de enorme impact aan dat het coronavirus voor een groot aantal organisaties heeft. Waaronder de cruisesector. Hoewel zij geen enkele blaam treft voor het veroorzaken van dit pandemonium, zijn ze wel slachtoffer geworden van enorme media-aandacht omdat aan boord van verschillende schepen passagiers het virus droegen. En zelfs cruisefirma’s die overduidelijk konden aantonen dat hun passagiers niet besmet waren, werden uit havens geweerd. HALlelujah moet de Holland America Line gedacht hebben toen hun Westerdam opeens wereldwijd in het middelpunt van belangstelling kwam te staan, en met 91 Nederlandse passagiers aan boord zeker ook trending topic in onze vaderlandse pers.

Knap vervelend en oneerlijk. Je imago wordt bezoedeld terwijl het helemaal niet jouw schuld is. De crisiscommunicatie-afdeling op het hoofdkantoor van HAL zal overuren gedraaid hebben.


Zijn HAL en Westerdam nu even besmette namen geworden? En wat te denken van de pay-off van HAL:‘Waarom niet nu?’. Beetje lastig om dat nu rond te gaan toeteren terwijl misschien menig consument op dit moment denkt… die cruise (in Azië) laat ik maar even varen, so to speak.


Een crisis is een kans leren de marketingboeken ons. Dat de reddingsboten neergelaten moeten worden, om toekomstige passagiers weer aan boord te halen, is duidelijk. Zekermet het oog op het aantal nieuwe schepen dat dit jaar het ruime sop gaat kiezen. De sector cruiset af op woelige tijden. Chinees-vrije cruises gaan aanbieden? Geen goed idee, ik herinner mij nog een Nederlandse reisorganisatie die Rus-vrije hotels in Turkije aanbood. Je reinste discriminatie, uiteraard. En andere naam voor het schip gaan bedenken? Of branche breed dit jaar miljoenen euro’s en dollars gaan investeren in een feel good campagne en de aandacht verschuiven naar andere continenten buiten Azië waar cruises worden aangeboden?


Was ik HAL geweest, had ik direct deze week direct Nederlandse passagiers die aan boord van de Westerdam zaten aan het woord gelaten: en wel passagiers die de loftrompet afsteken over de geweldige inzet van de Westerdam bemanning tijdens deze zieltogende ronddobberende dagen: dát toont de ware ziel van HAL – in moeilijke omstandigheden je klant als klant blijven zien en als koning te blijven vertroetelen.


En als PR-bureau heb ik nog wel een paar andere suggesties.

Trefwoorden: reisbranche, cruies

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/03/21
Vakantiepark De Eikensingel is de beste
Vakantiepark De Eikensingel in het Gelderse Uddel is uitgeroepen tot ‘Beste vakantiepark van Nederland’. Droomparken werd uitgeroepen tot ‘Beste keten van Nederland’.
05/03/21
Amsterdamse Bos: asfalt eruit bomen erin
Voor Amsterdammers is het Amsterdamse Bos een belangrijk recreatiegebied. De gemeente maakt het bos ...
05/03/21
Kleurrijk initiatief: bloemenlint van Mook tot Maastricht
Natuurorganisatie IKL neemt een kleurrijk initiatief. Er komt een lint van bloemen van Maastricht tot Mook. Een bloemrijke oase boordevol voedsel voor bijen, hommels, vlinders en andere insecten, en een beschutte leefplek voor allerlei dieren.
04/03/21
Exclusief voor leden
Regionale overheden bekijken kansen voor samenwerking met bruine vloot
Overheden en schippers van de bruine vloot verstevigen de samenwerking. Dat is de belangrijkste constatering uit het symposium “Toekomst van de Bruine Vloot”. Onderzocht wordt hoe het varend erfgoed een rol kan spelen in het verwezenlijken van maatschappelijke ambities zoals waardevol cultuurtoerisme, er is geld ingezameld voor onderzoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden en er werd, en passant, een initiatief gelanceerd om de vloot op de UNESCO werelderfgoedlijst te krijgen.
04/03/21
TUI introduceert nieuw label: Fair Travel
TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit.
04/03/21
Proefvakanties naar het buitenland en terrassen open
Nu de vaccinaties op stoom raken, komen ook de wensen om versoepelingen weer in grote kracht terug. Zeker vanuit getroffen sectoren. Horecaondernemers voeren actie om in iedere geval de terrassen weer te openen en daar vinden ze een gewillig oor bij de meerderheid van de Nederlanders. En goed voorbeeld doet volgen want ook de reisbranche wil net als de evenementenbranche fieldlabs organiseren voor vakanties naar het buitenland.
03/03/21
Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie.
03/03/21
Wonen op een vakantiepark met huurtoeslag
Een bijzondere situatie: tijdelijke bewoners van recreatieparken kunnen huurtoeslag aanvragen. Tenminste, wanneer door de gemeente tijdelijke bewoning wordt toegestaan of gedoogd. Dat meldt Vitale Vakantieparken in haar nieuwsbrief.