Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme!

Overtoerisme!
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worden vermeld. Hoe kan het toch dat wij schijnbaar dit zogenaamde onheil niet hebben zien aankomen? Het zijn vooral de beleidsmakers zelf, bij gemeenten, maatschappelijke organisatie en stakeholders als Schiphol aan de knoppen gedraaid hebben en zij hebben boter op hun hoofd. 


Amsterdam bijvoorbeeld heeft een projectgroep gefinancierd dat jarenlang internationaal gejaagd heeft op nieuwe hotelformules. Natuurlijk hebben daar de musea handig op ingespeeld met internationaal gerichte exposities waar de consument graag op af komt. Gevolgd door slimme disruptors als Airbnb die voor extra inkomsten zorgt voor huiseigenaren door privé-bezit op de verhuurmarkt te dumpen. 


NBTC heeft het binnenlands toerisme enkele jaren terug voor gezien gehouden en zich volledig heeft gefocusseerd op het inkomend toerisme. De toeristische provincies gelegen aan de Noordzee hebben door een kustpact de legitimiteit om de stranden vol te bouwen met luxe strandtenten en vakantiehuisjes. En dan onze nationale trots Schiphol weet telkens de politiek over de hoofden van de bewoners het record jaar op jaar te verbreken wat betreft het aantal vliegbewegingen. Zie daar het palet aan inspanningen dat er aan bijdraagt dat Nederland een soort toeristische hotspot is verworden met een aantrekkelijk klimaat voor buitenlandse commerciële roofdieren die het land leegplukken om het vervolgens internationaal uit te ponden en daarna te verkwanselen aan de hoogste bieders. 


Hoe anders kan je vaststellen dat Roompot Vakanties, Landal GreenParks en de vele pretparken in ons land buitenlandse eigenaren kennen. Ook onze camping trots staat in de etalage en zien wij Franse ketens onze Nederlandse parels opkopen. Wat is er aan de hand zult u zich afvragen. 


Nederland is wat mij betreft een 17e deelstaat van Duitsland! Immers binnen enkele jaren zijn 10 miljoen meer Oosterburen op vakantie in unserem Land. Het stikstof probleem zou meteen opgelost zijn en we zouden gewoon 130 kilometer kunnen rijden. Neen, twee ambtenaren moeten dit hele circus managen vanuit Den Haag. Toerisme & Travel zijn economie geworden en hebben de industrie en de landbouw al op achterstand gezet. Van een diensteneconomie naar een toeristische (desti)natie is mede door de mondialisering een onomkeerbaar feit. Wij zullen het moeten omarmen in plaats van bestrijden en kiezen voor een heus departement met een sterke regierol voor de politiek. 


Kijk alleen al naar de toeristenbelasting.  Je kunt niet alles maar wegkijken als landelijke politiek door een decentrale aanpak. Het is ook niet voor niets dat na het verschijnen van het laatste Trendrapport van PleisureWorld NRIT veel media contact zochten voor een reactie! Ik heb alleen al in de afgelopen week de Stentor, NRC, FD uitgebreid gesproken omdat redacties ook constateren dat de groei in Toerisme & Travel die nieuwe brandstof zijn voor de BV Nederland. Men ontkomt niet aan het reguleren van het aanbod. Een mooi voorbeeld is het eiland Texel met hun "bedden” plafond. Dit zorgt ervoor dat men grip heeft op de kwaliteit. Jammer dat ze met hun toeristenbelasting ontspoord zijn.

Trefwoorden: beleid, toerism, overtoerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.