Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme!

Overtoerisme!
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worden vermeld. Hoe kan het toch dat wij schijnbaar dit zogenaamde onheil niet hebben zien aankomen? Het zijn vooral de beleidsmakers zelf, bij gemeenten, maatschappelijke organisatie en stakeholders als Schiphol aan de knoppen gedraaid hebben en zij hebben boter op hun hoofd. 


Amsterdam bijvoorbeeld heeft een projectgroep gefinancierd dat jarenlang internationaal gejaagd heeft op nieuwe hotelformules. Natuurlijk hebben daar de musea handig op ingespeeld met internationaal gerichte exposities waar de consument graag op af komt. Gevolgd door slimme disruptors als Airbnb die voor extra inkomsten zorgt voor huiseigenaren door privé-bezit op de verhuurmarkt te dumpen. 


NBTC heeft het binnenlands toerisme enkele jaren terug voor gezien gehouden en zich volledig heeft gefocusseerd op het inkomend toerisme. De toeristische provincies gelegen aan de Noordzee hebben door een kustpact de legitimiteit om de stranden vol te bouwen met luxe strandtenten en vakantiehuisjes. En dan onze nationale trots Schiphol weet telkens de politiek over de hoofden van de bewoners het record jaar op jaar te verbreken wat betreft het aantal vliegbewegingen. Zie daar het palet aan inspanningen dat er aan bijdraagt dat Nederland een soort toeristische hotspot is verworden met een aantrekkelijk klimaat voor buitenlandse commerciële roofdieren die het land leegplukken om het vervolgens internationaal uit te ponden en daarna te verkwanselen aan de hoogste bieders. 


Hoe anders kan je vaststellen dat Roompot Vakanties, Landal GreenParks en de vele pretparken in ons land buitenlandse eigenaren kennen. Ook onze camping trots staat in de etalage en zien wij Franse ketens onze Nederlandse parels opkopen. Wat is er aan de hand zult u zich afvragen. 


Nederland is wat mij betreft een 17e deelstaat van Duitsland! Immers binnen enkele jaren zijn 10 miljoen meer Oosterburen op vakantie in unserem Land. Het stikstof probleem zou meteen opgelost zijn en we zouden gewoon 130 kilometer kunnen rijden. Neen, twee ambtenaren moeten dit hele circus managen vanuit Den Haag. Toerisme & Travel zijn economie geworden en hebben de industrie en de landbouw al op achterstand gezet. Van een diensteneconomie naar een toeristische (desti)natie is mede door de mondialisering een onomkeerbaar feit. Wij zullen het moeten omarmen in plaats van bestrijden en kiezen voor een heus departement met een sterke regierol voor de politiek. 


Kijk alleen al naar de toeristenbelasting.  Je kunt niet alles maar wegkijken als landelijke politiek door een decentrale aanpak. Het is ook niet voor niets dat na het verschijnen van het laatste Trendrapport van PleisureWorld NRIT veel media contact zochten voor een reactie! Ik heb alleen al in de afgelopen week de Stentor, NRC, FD uitgebreid gesproken omdat redacties ook constateren dat de groei in Toerisme & Travel die nieuwe brandstof zijn voor de BV Nederland. Men ontkomt niet aan het reguleren van het aanbod. Een mooi voorbeeld is het eiland Texel met hun "bedden” plafond. Dit zorgt ervoor dat men grip heeft op de kwaliteit. Jammer dat ze met hun toeristenbelasting ontspoord zijn.

Trefwoorden: beleid, toerism, overtoerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/21
Risico op invoer coronavirus verkleinen met quarantaineplicht reizigers
Vandaag heeft het kabinet het wetsvoorstel waarin de quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoogrisicogebieden wordt geregeld naar de Tweede Kamer gestuurd. De quarantaineplicht is één van de maatregelen die het kabinet neemt om het risico op verspreiding van het virus door de komst van nieuwe virusmutaties tegen te gaan. Onderzoek toont aan dat reizigers zich slecht aan de quarantaineregels houden, laat het Ministerie voor Volksgezondheid weten.
16/04/21
Campanile werkt met Too Good To Go tegen voedselverspilling
De hotels van Campanile in Nederland en België gaan samen met de succesvolle anti-verspillingsapp Too Good To Go actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Maaltijden die aan het eind van de dag in de hotels over dreigen te blijven, worden vanaf nu verpakt in zogeheten Magic Boxen.
16/04/21
Emirates start test IATA Travel Pass
De mobiele app van de International Air Transport Association moet ervoor zorgen dat passagiers op een makkelijke en veilige manier hun reizen kunnen beheren door duidelijk inzicht te krijgen in lokale vereisten en regels met betrekking tot Covid-19 tests en vaccinaties. Passagiers op vlucht EK185 van Dubai naar Barcelona hebben vandaag als eerste het digitale paspoort uit mogen proberen door hun Covid-19 teststatus voor de reis te verifiëren en te delen met Emirates.
16/04/21
Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen
Tijdens de Nationale Museumweek 2021 lanceert het Zuiderzeemuseum zijn ‘eigen’ Zuiderzeebier met de online Must See Pubquiz. Het museum heeft twee Zuiderzeebieren laten brouwen in samenwerking met twee bierbrouwers rond het IJsselmeer, Het Brouwdok uit Harlingen en Brouwerij Stijl uit Almere.
16/04/21
Waddenfonds investeert zes miljoen euro voor toeristisch aantrekkelijker Kornwerderzand
Het Waddenfonds investeert 6 miljoen euro in Kornwerderzand om het gebied aantrekkelijker te maken voor toeristen.
15/04/21
Nieuw designmuseum in Evoluon
Nu zowel het Rijk, de gemeente Eindhoven als de provincie bijdragen, is de komst van het nieuwe designmuseum, Next Nature Network (NNN), verzekerd, meldt de provincie Brabant. NNN wordt een multidisciplinair laboratorium waar design en technologie van en voor de toekomst worden getoond, beleefd en gevoeld.
15/04/21
12 studenten Zadkine en Boijmans maken tentoonstelling
Zadkine en Museum Boijmans Van Beuningen bundelen opnieuw de krachten. Samen met kunstenaar Nilton M...
15/04/21
Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen
Veel Nederlanders hebben, mede door de vaccins, de hoop op een vakantie in 2021 nog niet opgegeven. Door het lange thuiszitten is vakantie voor velen belangrijker dan ooit. De reisintenties zijn serieus want veel Nederlanders hebben vakantiedagen gespaard en de tijd thuis benut om toekomstige reizen te plannen. Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com die nog veel meer resultaten delen die aanknopingspunten bieden voor uw marketingactiviteiten.