Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme!

Overtoerisme!
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worden vermeld. Hoe kan het toch dat wij schijnbaar dit zogenaamde onheil niet hebben zien aankomen? Het zijn vooral de beleidsmakers zelf, bij gemeenten, maatschappelijke organisatie en stakeholders als Schiphol aan de knoppen gedraaid hebben en zij hebben boter op hun hoofd. 


Amsterdam bijvoorbeeld heeft een projectgroep gefinancierd dat jarenlang internationaal gejaagd heeft op nieuwe hotelformules. Natuurlijk hebben daar de musea handig op ingespeeld met internationaal gerichte exposities waar de consument graag op af komt. Gevolgd door slimme disruptors als Airbnb die voor extra inkomsten zorgt voor huiseigenaren door privé-bezit op de verhuurmarkt te dumpen. 


NBTC heeft het binnenlands toerisme enkele jaren terug voor gezien gehouden en zich volledig heeft gefocusseerd op het inkomend toerisme. De toeristische provincies gelegen aan de Noordzee hebben door een kustpact de legitimiteit om de stranden vol te bouwen met luxe strandtenten en vakantiehuisjes. En dan onze nationale trots Schiphol weet telkens de politiek over de hoofden van de bewoners het record jaar op jaar te verbreken wat betreft het aantal vliegbewegingen. Zie daar het palet aan inspanningen dat er aan bijdraagt dat Nederland een soort toeristische hotspot is verworden met een aantrekkelijk klimaat voor buitenlandse commerciële roofdieren die het land leegplukken om het vervolgens internationaal uit te ponden en daarna te verkwanselen aan de hoogste bieders. 


Hoe anders kan je vaststellen dat Roompot Vakanties, Landal GreenParks en de vele pretparken in ons land buitenlandse eigenaren kennen. Ook onze camping trots staat in de etalage en zien wij Franse ketens onze Nederlandse parels opkopen. Wat is er aan de hand zult u zich afvragen. 


Nederland is wat mij betreft een 17e deelstaat van Duitsland! Immers binnen enkele jaren zijn 10 miljoen meer Oosterburen op vakantie in unserem Land. Het stikstof probleem zou meteen opgelost zijn en we zouden gewoon 130 kilometer kunnen rijden. Neen, twee ambtenaren moeten dit hele circus managen vanuit Den Haag. Toerisme & Travel zijn economie geworden en hebben de industrie en de landbouw al op achterstand gezet. Van een diensteneconomie naar een toeristische (desti)natie is mede door de mondialisering een onomkeerbaar feit. Wij zullen het moeten omarmen in plaats van bestrijden en kiezen voor een heus departement met een sterke regierol voor de politiek. 


Kijk alleen al naar de toeristenbelasting.  Je kunt niet alles maar wegkijken als landelijke politiek door een decentrale aanpak. Het is ook niet voor niets dat na het verschijnen van het laatste Trendrapport van PleisureWorld NRIT veel media contact zochten voor een reactie! Ik heb alleen al in de afgelopen week de Stentor, NRC, FD uitgebreid gesproken omdat redacties ook constateren dat de groei in Toerisme & Travel die nieuwe brandstof zijn voor de BV Nederland. Men ontkomt niet aan het reguleren van het aanbod. Een mooi voorbeeld is het eiland Texel met hun "bedden” plafond. Dit zorgt ervoor dat men grip heeft op de kwaliteit. Jammer dat ze met hun toeristenbelasting ontspoord zijn.

Trefwoorden: beleid, toerism, overtoerisme

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.