Geplaatst op: 31-01-2020
Auteur: Marcel Baltus

Reisvirus

Reisvirus
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegelijk. Op politiek, economisch, technologisch en diplomatiek vlak vreest de hele wereld grootmacht China. Wij mogen van Amerika geen chipmachine leveren aan China, en in het verre verleden geen duikboten, fabrikanten van A-merken zijn zeer beducht op de namaakartikelen die het land produceert, de wereld is doodsbenauwd dat Huawei ons als een Big Brother in de gaten gaat houden, handelsoorlogen worden er gevoerd, China koopt half Afrika op, dagelijks wordt er op ieder nivo een hard strijd gevoerd om deze nieuwe geopolitieke machtsblok in te dammen.


Blijkt het grootste gevaar van een markt te komen. EEN MARKT MET KRAAMPJES! Je verzint het niet. Als je leest wat er allemaal in Wuhan te koop is, sla je steil achterover van verbazing. Honden, vossen, vleermuizen, ratten, slangen, krokodillen, salamanders, civetkatten and the list goes on. Tja, culinaire tradities en bijgeloof – er worden nogal wat gezondheidsclaims toegedicht aan het eten van dit soort delicatessen – ten spijt, ieder weldenkend mens zou zich toch moeten realiseren dat dit soort markten een broeinest van ziektekiemen is. De wereld en de Wereldgezondheidorganisatie als eerste zou zich wat minder druk moeten maken over eerder genoemde probleemgebieden, maar hygiëne bovenaan de agenda moeten zetten.


Het slachten en verkopen van wilde dieren en de laksheid van het niet handen wassen in Wuhan heeft ondertussen de wereld behoorlijk op zijn kop gezet en niet in de laatste plaats de reissector. Luchtverbindingen tussen Europa en China zijn geschrapt, toerisme naar en vanuit China keldert, cruiseschepen mijden Chinese havens en zoals het menselijk gedraag betaamt, leidt het ook tot excessen: ik vernam dat een groep toeristen geen trek meer had in een bezoek aan Chinatown in Bangkok! Het coronavirus tast ook het reisvirus aan.


Zou ik op de marketingafdeling van Dettol werken, had ik al lang een mail naar Xi Ping gestuurd met een leuke kwantumkorting aanbieding voor schoonmaakdoekjes en handzeep. Want na Sars kan dit land qua hygiëne zijn handen niet langer in onschuld wassen.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, china, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.