Geplaatst op: 13-01-2020
Auteur: Jorrit Bijl

Eenzijdige beeldvorming

Eenzijdige beeldvorming
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit protest waren de aangekondigde stikstofmaatregelen en het negatieve beeld dat volgens de boeren over hen wordt verspreid. Ook sommige vertegenwoordigers van de toeristische sector vinden dat de sector wel erg vaak negatief in het nieuws komt. Het heeft nog niet geleid tot een grootschalig protest zoals bij de boeren. 


Vanuit de toeristisch-recreatieve sector wordt op dit vlak vaak met enige jaloezie naar de agrarische sector gekeken. Inderdaad steekt de toeristische sector schril af bij een sector met een eigen minister, een sterke (Europese) lobby en een eenheid van ondernemers/ boeren (onder meer veeteelt, tuin- en landbouw) die gezamenlijk ten strijde gaan. In onze jaloezie vergeten we gemakshalve dat de agrarische sector erg afhankelijk is van subsidies. Een groenere regering kan dramatische gevolgen hebben voor deze sector. Ondanks de eigen minister, lobby en eenheid wordt de agrarische sector veelvuldig in het kwaad daglicht gezet. Deze beeldvorming laat zich blijkbaar een stuk minder makkelijk sturen.


Gezien de grote rol van de beeldvorming is het begrijpelijk dat sommigen liever niet willen dat toerisme altijd wordt geassocieerd met overtourism, Airbnb en niet-vitale vakantieparken et cetera. De vraag is hoe? Hoe kunnen we in een tijd van 140 tekens en grote krantenkoppen zorgen voor een minder eenzijdig beeld? Ontkennen van negatieve effecten lijkt me hetzelfde als het ontkennen van klimaatverandering. Geen optie. Toch hoeft niet iedere uitbreiding van een vakantiepark pertinent slecht te zijn. En leidt niet iedere watersporter tot een verstoring van de natuur. En zorgt niet iedere extra toerist voor overlast. Negatieve effecten moeten zeker worden benoemd, maar zijn niet altijd voor iedere plaats en moment van toepassing. De beeldvorming moet realistischer. Dit vraagt om een beter beeld van het toerisme in onze maatschappij, waarbij de relatie nooit eenzijdig is. Het gaat niet alleen om het effect van toerisme op … de economie, ecologie of leefbaarheid. Hierdoor ontstaat sowieso een eenzijdig beeld.


De relaties zijn een stuk complexer. Een goed voorbeeld zijn de niet-vitale vakantieparken. Dit heeft niet alleen te maken met ondernemerschap. Krapte op de woningmarkt, toestroom van arbeidsmigranten en bezuinigingen uit het verleden op de gezondheidszorg zijn allemaal factoren die direct of indirect effect kunnen hebben op een niet-vitaal vakantiepark. Er is vaak niet één oorzaak. Door de complexiteit in beeld te brengen, blijkt niet alleen het toerisme de probleemeigenaar, alhoewel dat misschien wel makkelijker is in een krantenkop...

Trefwoorden: beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.