Geplaatst op: 31-01-2020
Auteur: Marcel Baltus

Reisvirus

Reisvirus
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegelijk. Op politiek, economisch, technologisch en diplomatiek vlak vreest de hele wereld grootmacht China. Wij mogen van Amerika geen chipmachine leveren aan China, en in het verre verleden geen duikboten, fabrikanten van A-merken zijn zeer beducht op de namaakartikelen die het land produceert, de wereld is doodsbenauwd dat Huawei ons als een Big Brother in de gaten gaat houden, handelsoorlogen worden er gevoerd, China koopt half Afrika op, dagelijks wordt er op ieder nivo een hard strijd gevoerd om deze nieuwe geopolitieke machtsblok in te dammen.


Blijkt het grootste gevaar van een markt te komen. EEN MARKT MET KRAAMPJES! Je verzint het niet. Als je leest wat er allemaal in Wuhan te koop is, sla je steil achterover van verbazing. Honden, vossen, vleermuizen, ratten, slangen, krokodillen, salamanders, civetkatten and the list goes on. Tja, culinaire tradities en bijgeloof – er worden nogal wat gezondheidsclaims toegedicht aan het eten van dit soort delicatessen – ten spijt, ieder weldenkend mens zou zich toch moeten realiseren dat dit soort markten een broeinest van ziektekiemen is. De wereld en de Wereldgezondheidorganisatie als eerste zou zich wat minder druk moeten maken over eerder genoemde probleemgebieden, maar hygiëne bovenaan de agenda moeten zetten.


Het slachten en verkopen van wilde dieren en de laksheid van het niet handen wassen in Wuhan heeft ondertussen de wereld behoorlijk op zijn kop gezet en niet in de laatste plaats de reissector. Luchtverbindingen tussen Europa en China zijn geschrapt, toerisme naar en vanuit China keldert, cruiseschepen mijden Chinese havens en zoals het menselijk gedraag betaamt, leidt het ook tot excessen: ik vernam dat een groep toeristen geen trek meer had in een bezoek aan Chinatown in Bangkok! Het coronavirus tast ook het reisvirus aan.


Zou ik op de marketingafdeling van Dettol werken, had ik al lang een mail naar Xi Ping gestuurd met een leuke kwantumkorting aanbieding voor schoonmaakdoekjes en handzeep. Want na Sars kan dit land qua hygiëne zijn handen niet langer in onschuld wassen.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, china, vakanties

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.