Geplaatst op: 13-01-2020
Auteur: Jorrit Bijl

Eenzijdige beeldvorming

Eenzijdige beeldvorming
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit protest waren de aangekondigde stikstofmaatregelen en het negatieve beeld dat volgens de boeren over hen wordt verspreid. Ook sommige vertegenwoordigers van de toeristische sector vinden dat de sector wel erg vaak negatief in het nieuws komt. Het heeft nog niet geleid tot een grootschalig protest zoals bij de boeren. 


Vanuit de toeristisch-recreatieve sector wordt op dit vlak vaak met enige jaloezie naar de agrarische sector gekeken. Inderdaad steekt de toeristische sector schril af bij een sector met een eigen minister, een sterke (Europese) lobby en een eenheid van ondernemers/ boeren (onder meer veeteelt, tuin- en landbouw) die gezamenlijk ten strijde gaan. In onze jaloezie vergeten we gemakshalve dat de agrarische sector erg afhankelijk is van subsidies. Een groenere regering kan dramatische gevolgen hebben voor deze sector. Ondanks de eigen minister, lobby en eenheid wordt de agrarische sector veelvuldig in het kwaad daglicht gezet. Deze beeldvorming laat zich blijkbaar een stuk minder makkelijk sturen.


Gezien de grote rol van de beeldvorming is het begrijpelijk dat sommigen liever niet willen dat toerisme altijd wordt geassocieerd met overtourism, Airbnb en niet-vitale vakantieparken et cetera. De vraag is hoe? Hoe kunnen we in een tijd van 140 tekens en grote krantenkoppen zorgen voor een minder eenzijdig beeld? Ontkennen van negatieve effecten lijkt me hetzelfde als het ontkennen van klimaatverandering. Geen optie. Toch hoeft niet iedere uitbreiding van een vakantiepark pertinent slecht te zijn. En leidt niet iedere watersporter tot een verstoring van de natuur. En zorgt niet iedere extra toerist voor overlast. Negatieve effecten moeten zeker worden benoemd, maar zijn niet altijd voor iedere plaats en moment van toepassing. De beeldvorming moet realistischer. Dit vraagt om een beter beeld van het toerisme in onze maatschappij, waarbij de relatie nooit eenzijdig is. Het gaat niet alleen om het effect van toerisme op … de economie, ecologie of leefbaarheid. Hierdoor ontstaat sowieso een eenzijdig beeld.


De relaties zijn een stuk complexer. Een goed voorbeeld zijn de niet-vitale vakantieparken. Dit heeft niet alleen te maken met ondernemerschap. Krapte op de woningmarkt, toestroom van arbeidsmigranten en bezuinigingen uit het verleden op de gezondheidszorg zijn allemaal factoren die direct of indirect effect kunnen hebben op een niet-vitaal vakantiepark. Er is vaak niet één oorzaak. Door de complexiteit in beeld te brengen, blijkt niet alleen het toerisme de probleemeigenaar, alhoewel dat misschien wel makkelijker is in een krantenkop...

Trefwoorden: beleid

||| Nieuws |||

24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
15/04/25
Exclusief voor leden
Unseen verhuist naar NDSM
Voor de editie van september 2025 verhuist kunstbeurs Unseen naar een nieuwe locatie: de NDSM Loods....
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.