Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/03/23
Meer jongeren en jong volwassenen naar musea
Nederlandse musea weten in toenemende mate nieuwe en vooral jonge doelgroepen aan zich te binden. Dat is de voorzichtige conclusie die we mogen trekken uit gegevens van de Museumvereniging die het bezoek met de Museumkaart analyseerde.
28/03/23
Vernieuwd Charles Dickens Museum opent na 5 jaar zijn deuren
Charles Dickens Museum wordt 2 april officieel geopend. Het museum is geheel herbouwd, ingericht en ondergebracht in Braamt.
22/03/23
Steun voor Brabantbreed programma rondom 80 jaar vrijheid in 2024-2025
Noord-Brabant investeert opnieuw in een Brabantbreed programma om het herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en het vieren van de bevrijding bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.
07/03/23
Exclusief voor leden
Evenement gebruikt Museumpark Orientalis als start- en finishlocatie
Het gecombineerde sportevenement Zevenheuvelentrail en Zevenheuvelenhike gebruikt Museumpark Orientalis bij Nijmegen als start- en finishlocatie. Er is een korte en een lange trail. Op de trails wordt ook uitgevochten wie zich tot de Nederlandse Kampioenen trailrunning mogen laten kronen. Directeur Sietse Jager legt de verandering uit.
06/03/23
Exclusief voor leden
Muiderslot wordt één maand beleving van gastronomie en waterlinies
Het middeleeuwse Muiderslot is één van de mooiste kastelen van Nederland. Met meer dan 700 jaar aan geschiedenis zit het vol verhalen. Pop-up restaurant SterkWater tovert het Muiderslot van 30 maart t/m 30 april om tot een bijzondere horecalocatie. Hier geniet je niet alleen van spannende smaakcombinaties, maar ook van de verhalen over de waterlinies. Hoe zit die beleving in elkaar?
23/02/23
Exclusief voor leden
Nederlands Transport Museum hoopt op snel uitsluitsel over nieuwe locatie
Het Nederlands Transport Museum, dat sinds 2018 in het voormalige bedrijfsgebouw van Fokker Services op het Lucas Bols-fabrieksterrein in Nieuw-Vennep in de gemeente Haarlemmermeer gevestigd is, hoopt binnen een maand een nieuwe locatie te presenteren. Dat zegt woordvoerder Sandra Draaisma tegen NRIT. De huidige locatie sluit na het Modelbouwweekend van 4 en 5 maart de deuren.
21/02/23
Keramiekmuseum Princessehof weer open na inbraak
Keramiekmuseum Princessehof opent vandaag weer zijn deuren, na een inbraak vorige week waarbij verschillende stukken Chinees keramiek werden gestolen.
21/02/23
Exclusief voor leden
Horeca, cultuur en recreatie lange nasleep pandemie in bedrijfsresultaten
Iets meer dan 71 procent van de ondernemers denkt een positief bedrijfsresultaat te hebben geboekt voor 2022. Dat is bijna evenveel als een jaar geleden, toen bijna 71 procent van de ondernemers dit dacht voor 2021. Dat zijn mooie cijfers van CBS maar als je kijkt naar cultuur, horeca en recreatie dan is het herstel van de pandemie lastiger dan in andere sectoren.