Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
22/11/22
55 musea zijn kidsproof in 2023 (+ video uitreiking)
Nederland telt het komende jaar 55 Kidsproof musea, meldt Museumvereniging . Na meer dan 11.000 museuminspecties door 6.000 Museumkids kunnen musea in 10 van de 12 provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren. Het aantal Kidsproof musea groeit met 5.
17/11/22
Delft Music Tour laat je luisteren naar de stad
We kennen wandelroutes door steden met gedichten, of over beroemde schilders. Delft pakt het anders aan. Je kunt op 30 locaties luisteren naar de stad met Delft Music Tour. Een charmante vernieuwing in het uitwerken van routes. Je kunt luisteren en clips bekijken.
16/11/22
Exclusief voor leden
‘Brabant Herinnert’ over herdenken WO II van start
Met de presentatie van het programma Brabant Herinnert (2022-2025) is het startsein gegeven voor het vervolg op het programma Brabant Remembers (2017-2020). In ‘Brabant Herinnert’ staan nieuw gevonden of opnieuw belichte persoonlijke, levensveranderende verhalen centraal die de impact van de Tweede Wereldoorlog op Brabant en de Brabanders inzichtelijk maken.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Oprichter Trolleybusmuseum krijgt Koninklijke Onderscheiding
Tijdens het jubileumfeest van het Trolleybusmuseum werd een nietsvermoedende oprichter van het museum Benny Aalbers donderdag 3 november 2022 door burgemeester Ahmed Marcouch verrast met een Koninklijke Onderscheiding.
09/11/22
Pact van Loevestein groot succes
Het Pact van Loevestein krijgt een vervolg. Het Pact van Loevestein is een samenwerkingsverband voor het zuidelijke deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en werd 20 jaar geleden opgericht. Het pact is het belangrijkste regionale platform om de waterlinie te behouden en ontwikkelen. In 2023 gaan de partners hun samenwerking vernieuwen en afspraken voor de komende jaren maken.