Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
22/09/20
Princess Cruises verkoopt twee schepen
Het gaat om de Sun Princess en Sea Princess.
22/09/20
Exclusief voor leden
Preston Palace groeit en zoekt medewerkers
In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert all inclusive hotel Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven.
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
17/09/20
Gasten en medewerkers maken zaterdag kust schoon
Het is de derde maal dat Roompot aan de World Cleanup Day deelneemt.
16/09/20
Gewerkte uren in recreatie en horeca nog steeds niet op niveau
Hoe ontwikkelde het aantal gewerkte uren tijdens de coronacrisis in horeca en recreatie?
16/09/20
Nog twee weken om de SLIM-regeling aan te vragen
Mkb-ondernemers kunnen nog tot en met 30 september de SLIM-subsidie aanvragen om loopbaan- en scholingsadviezen voor werknemers te krijgen of een bedrijfsschool op te richten.
10/09/20
Waarom vallen veel Nederlandse recreatiebedrijven in buitenlandse handen?
Een heuse overnamegolf overspoelt de Nederlandse verblijfsrecreatiesector. Opvallend daarbij is de grote rol die Franse bedrijven spelen. Het is de vraag of de gemoedelijke kwaliteitscamping, het familiebedrijf zoals we dat als Nederland-kampeerland al decennialang kennen, nog wel zelfstandig kan bestaan. Is de overnamegolf een structurele trend en moeten we de ontwikkeling toejuichen of niet? Die vraag beantwoorden de experts van ZKA Strategy.