Geplaatst op: 13-01-2020
Auteur: Jorrit Bijl

Eenzijdige beeldvorming

Eenzijdige beeldvorming
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit protest waren de aangekondigde stikstofmaatregelen en het negatieve beeld dat volgens de boeren over hen wordt verspreid. Ook sommige vertegenwoordigers van de toeristische sector vinden dat de sector wel erg vaak negatief in het nieuws komt. Het heeft nog niet geleid tot een grootschalig protest zoals bij de boeren. 


Vanuit de toeristisch-recreatieve sector wordt op dit vlak vaak met enige jaloezie naar de agrarische sector gekeken. Inderdaad steekt de toeristische sector schril af bij een sector met een eigen minister, een sterke (Europese) lobby en een eenheid van ondernemers/ boeren (onder meer veeteelt, tuin- en landbouw) die gezamenlijk ten strijde gaan. In onze jaloezie vergeten we gemakshalve dat de agrarische sector erg afhankelijk is van subsidies. Een groenere regering kan dramatische gevolgen hebben voor deze sector. Ondanks de eigen minister, lobby en eenheid wordt de agrarische sector veelvuldig in het kwaad daglicht gezet. Deze beeldvorming laat zich blijkbaar een stuk minder makkelijk sturen.


Gezien de grote rol van de beeldvorming is het begrijpelijk dat sommigen liever niet willen dat toerisme altijd wordt geassocieerd met overtourism, Airbnb en niet-vitale vakantieparken et cetera. De vraag is hoe? Hoe kunnen we in een tijd van 140 tekens en grote krantenkoppen zorgen voor een minder eenzijdig beeld? Ontkennen van negatieve effecten lijkt me hetzelfde als het ontkennen van klimaatverandering. Geen optie. Toch hoeft niet iedere uitbreiding van een vakantiepark pertinent slecht te zijn. En leidt niet iedere watersporter tot een verstoring van de natuur. En zorgt niet iedere extra toerist voor overlast. Negatieve effecten moeten zeker worden benoemd, maar zijn niet altijd voor iedere plaats en moment van toepassing. De beeldvorming moet realistischer. Dit vraagt om een beter beeld van het toerisme in onze maatschappij, waarbij de relatie nooit eenzijdig is. Het gaat niet alleen om het effect van toerisme op … de economie, ecologie of leefbaarheid. Hierdoor ontstaat sowieso een eenzijdig beeld.


De relaties zijn een stuk complexer. Een goed voorbeeld zijn de niet-vitale vakantieparken. Dit heeft niet alleen te maken met ondernemerschap. Krapte op de woningmarkt, toestroom van arbeidsmigranten en bezuinigingen uit het verleden op de gezondheidszorg zijn allemaal factoren die direct of indirect effect kunnen hebben op een niet-vitaal vakantiepark. Er is vaak niet één oorzaak. Door de complexiteit in beeld te brengen, blijkt niet alleen het toerisme de probleemeigenaar, alhoewel dat misschien wel makkelijker is in een krantenkop...

Trefwoorden: beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Exclusief voor leden
Dormio start verhuur 76 appartementen in Breskens
Dormio Resorts & Hotels is gestart met de verhuur en het beheer van Breskens Apartments in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Het complex, ontwikkeld door Cafferelli en Van der Poel, bestaat momenteel uit drie luxe appartementsgebouwen en biedt 76 appartementen en penthouses.