Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.


||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...
07/07/20
Eigenzinnige campagne voor Limburg
Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. Met een uitgekiende strategie.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.