Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
16/06/22
Van feestgrot naar een feest met 3D grotschilderingen
De alom bekende feestgrot in Valkenburg, bestaat niet meer. Daar waar vele bruidsparen hun huwelijk ...
10/06/22
Tivoli opent Choco Kopjes op vaderdag
Dit seizoen is het attractieaanbod van Amusementspark Tivoli uitgebreid met de Choco Kopjes. Op zondag 19 juni 2022, tevens Vaderdag, zal deze nieuwe attractie om 12.00 uur feestelijk worden geopend.
03/06/22
Spannend sollicitatiegesprek in de wildwaterbaan
Toverland is voor de zomervakantie op zoek naar nieuwe collega’s die willen werken bij onder meer de attracties, in de restaurants of in de souvenirshops. Om de medewerkers in spé op een unieke manier te laten kennismaken met het attractiepark, is het op dinsdag 21 juni en donderdag 30 juni mogelijk om te solliciteren in de spannende wildwaterbaan Djengu River.
01/06/22
70-jarige Efteling verraste gisteren allereerste 70 bezoekers
Gisteren is het attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel zeventig jaar geworden. De eerste zeventig ...
30/05/22
Strengere regels voor online verkopen
De regels voor online verkopen zijn aangescherpt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wat gaat er veranderen?
24/05/22
Exclusief voor leden
Start up Reefy experimenteert in Burgers' Zoo
De Delftse start-up Reefy combineert kennis van waterbouwkunde en marine biologie om innovaties te ontwikkelen voor het herstel van koraalriffen en zeegrasvelden. Dat gebeurt in dierenpark Burgers' Zoo.
17/05/22
Exclusief voor leden
Keukenhof trekt in 2022 1,1 miljoen mensen
Na twee jaar dicht draait Keukenhof in 2022 opeens een erg goede editie. Keukenhof ontving dit jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers. Dat betekent dat in de laatste week nog snel 100.000 bezoekers naar de bloemen kwamen kijken. Het geeft ook een bijzondere kijk op het herstel van het inkomend toerisme.