Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/20
Toverland organiseert festival met vier stages
Festivals zijn een mooie manier om urgentie voor bezoek en veel publiciteit te genereren. Dat ziet ook attractiepark Toverland dat op vrijdag 15 mei haar eerste festival organiseert.
19/02/20
Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma
De Friese dierentuin AquaZoo maakte vijf jaar geleden onder de vlag van Libéma een niet onverdienstelijke doorstart. Wat hebben ze bereikt?
13/02/20
Toverland trekt weer meer bezoekers
Attractiepark Toverland heeft in 2019 meer bezoekers dan ooit ontvangen. Hiermee bevestigt Toverland de grote groei in bezoekersaantallen van 2018 toen het park in één klap 1,5x zo groot is geworden.
12/02/20
Obligaties in Unlimited Snow
De eerste obligatie emissie van Unlimited Leisure Invest B.V. is gericht op het dochterbedrijf Unlim...
11/02/20
Family Entertainment Center The City opent in het Westland
Op 15 maart opent in het Westland The City: het nieuwste en meest moderne Family Entertainment Center (FEC) van Nederland.
10/02/20
Thomas, Michael en Ann-Kathrin Mack van Europa-Park in Duitsland onderscheiden als 'Hotelier van het Jaar'
Vorige week mochten Thomas, Michael en Ann-Kathrin Mack de in Duitsland gerenommeerde prijs voor 'Ho...
04/02/20
Nieuwste Madurodam-attractie The Flying Dutchman eerbetoon aan pioniersgeest KLM
The Flying Dutchman, dat is de naam van de nieuwe attractie in Madurodam. De ‘flight experience’...
31/01/20
Bellewaerde investeert 7,5 miljoen euro in familie attractie
Het Belgische attractiepark Bellewaerde gaat zich richten op familiebezoek. De nieuwe coaster Wakala, die al geschikt is voor kinderen vanaf 1 meter, is daar een mooie exponent van.