Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...