Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...