Geplaatst op: 14-02-2019
Auteur: Jorrit Bijl

Het belang van een organisatorisch eco-systeem

Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Bron: Pixabay
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor niks kopten de media over de hoge bezettingsgraden deze zomer. De verwachting is dat deze groei, met name bij buitenlandse toeristen, de komende jaren zal doorzetten. Tegelijkertijd hebben bedrijven de grootste moeite met het vinden van voldoende en gekwalificeerd personeel. Bovendien verandert de maatschappelijke opinie over toerisme, van het omarmen van economische voordelen naar klachten over bedreiging van de natuur en overlast.

Al deze uitdagingen vergen nogal wat van ons als sector op zowel nationaal, regionaal als lokaal niveau; niet van alleen de overheid, of alleen de ondernemer of Destinatiemarketing organisatie (DMO), maar van de sector als geheel. En het gezamenlijk aanpakken van deze uitdagingen is al een uitdaging an sich, omdat wij als sector vaak versnipperd opereren.

Toch zijn er tal van ontwikkelingen die onze organisatorische structuur kunnen versterken. Het Perspectief 2030. De brancheorganisaties HISWA en RECRON die gezamenlijk gaan optrekken. De DMO’s die hun rol opnieuw uitvinden. En tot slot de nationale data alliantie die moet leiden tot betere kennis over de toerist. Nu is het zaak dat deze partijen met soms nieuwe rollen ook de samenwerking met elkaar aangaan en elkaar aanvullen.

Een toeristische organisatiestructuur die al enkele jaren volop in ontwikkeling is, is de Toeristische Uitvoerings Alliantie (TUA) in Zeeland. In de TUA werken VVV Zeeland, Economisch Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (als onderdeel van HZ University of Applied Sciences) samen, in nauw overleg met regionale en lokale overheden, brancheorganisaties en Toeristisch Ondernemend Zeeland.

Ieder vervult een eigen rol, rollen die elkaar aanvullen in de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland. Onderzoek en kennisontwikkeling vindt plaats bij Kenniscentrum Kusttoerisme, als startpunt voor innovatie. Een belangrijk voordeel is dat het kenniscentrum onderdeel uitmaakt van HZ University of Applied Sciences, waardoor zij enerzijds kan putten uit verschillende expertises van de hogeschool, anderzijds vloeit de opgedane kennis weer terug in het onderwijs. Stimulering van innovatie is de taak van ontwikkelingsbedrijf Economische Impuls Zeeland, zij hebben een uitgebreid instrumentarium waarmee zij ondernemers ondersteunen in hun innovatieproces. De daadwerkelijke productontwikkeling vindt plaats bij ondernemers zelf, zij ontvangen de gast. Marketing van de bestemming Zeeland en alle producten in Zeeland wordt uitgevoerd door VVV Zeeland. De ontwikkeling van het toerisme wordt vervolgens weer gemonitord door Kenniscentrum Kusttoerisme, waarna de cyclus weer opnieuw doorlopen wordt. Provincie, maar ook de (gezamenlijke) Zeeuwse gemeenten ontwikkelt het beleid waarin de cyclus plaatsvindt. Daarnaast treden zij op als facilitator of aanjager van de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland.

Ondanks de nauwe samenwerking, betekent het niet dat alle activiteiten altijd door de partijen gezamenlijk worden opgepakt. Afhankelijk van het onderwerp spelen de drie organisaties al dan niet een rol. Vraagt de kwestie om andere expertise, dan wordt deze kennis extern ingevlogen. Regelmatig worden onderzoeken uitgevoerd door partijen met specifieke kennis op een bepaald thema, waarna de opgedane kennis wordt ingebracht en vooral ook ingebed in deze netwerkorganisatie.

Doordat TUA-partners ook onderdeel zijn van nationale netwerken, denk aan CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), de nationale data alliantie en Destinatienetwerk Nederland, en door deel te nemen aan internationale projecten, wordt kennis en ervaring van buiten Zeeland ingebracht en toegepast voor de bestemming Zeeland. Op deze manier ontstaat een ecosysteem waarin partijen elkaars kennis en ervaring optimaal benutten en versterken, maar waarbij vooral de bestemmingsregio zich optimaal kan ontwikkelen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, arbeidsmarkt, innovatie, zeeland

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...