Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2019
Auteur: Marcel Baltus

Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?

Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Zou Vakantiebeurs brandmanager Bart Meijer de WTM en ITB bezocht hebben om inspiratie op te doen voor ‘zijn’ Vakantiebeurs? Beetje rondneuzen wat deze twee moeders aller vakantiebeurzen doen om de neergang in deelnemende reisorganisaties en bezoekers een halt toe te roepen. Vast wel. Ik heb in ieder geval menig voorganger van hem verschillende malen in Londen en Berlijn gespot. Of misschien is er zelfs wel een structureel overleg met Vakantiebeursorganisatoren in Europa. Niet ieder voor zich maar samen de problematiek aanpakken en oplossingen en innovaties bedenken.


Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn. Veel consumentenbeurzen zien zich geconfronteerd met teruglopende bezoekersaantallen. En dat is niet vreemd wanneer je uit den treure jaar in jaar uit min of meer dezelfde opzet hanteert. Jarenlang bezoek ik de Vakantiebeurs, de WTM, ITB Berlijn, de Vakantiesalons in België. In grote lijnen dezelfde opzet: grote hallen, veel stands, eten, drinken, wat vertier. Tja. Wanneer autofabrikant Ford 20 jaar lang hetzelfde model produceert, koopt uiteindelijk ook niemand meer een Ford. En dat gaat voor welhaast ieder product en dienst op. Innoveren is noodzaak. Halszaak zelfs.


Vraag is dus… bestaat de Vakantiebeurs over 5 jaar nog? De gedachte bekroop me toen ik perskamer binnenwandelde. Was dat 10 jaar geleden nog een kloppend hart waar het journaille elkaar ontmoette en langs de duiventilachtige Billy kasten persmappen doorbladerden, nu zag ik vier 50-plussers aan een tafeltje zitten navelstaren. Met zieltogende pogingen van een handjevol organisaties om toch nog maar wat persmappen te fabriceren. Daar had het 4-tal geen oog voor. Wel voor de gratis koffie. Het was een komische bevestiging van wat natuurlijk al jaren een feit is. Om media/bloggers te informeren is papier passé. De persinfo haal je op de stands, bij persbijeenkomsten, usb stickje ophalen en klaar. Dat is met je tijd meegaan maar dan moet er op de vakdag natuurlijk niet iemand achter de stand staan die als antwoord op jouw vraag zegt; "Dat moest u maar even googelen.”


Feitelijk zit er weinig verschil tussen onze Vakantiebeurs en die van onze buren. Hoewel de Vakantiesalon Brussel met ruim 105.000 bezoekers het – gezien het bevolkingsaantal van beide landen – procentueel beter doet dan onze Vakantiebeurs met 103.312 bezoekers dit keer. En die 103.312 bezoekers heeft de Vakantiebeurs aan de standhouders te danken. Jazeker. Die roepen nl. al 10 jaar dat de beurs veel te lang duurt maar Jaarbeursbonzen schoven deze smeekbede even lang terzijde. Verleden jaar was de kogel dan eindelijk door de kerk… de consumentendagen wordt met een dag verkort en zie het resultaat… meer belangstelling dan afgelopen jaar. Zoals autofabrikanten goed moeten luisteren naar de feedback van hun klanten – kun je je een betere voedingsbodem wensen van verbeterpunten dan de bestuurder van jouw merk, zo zou de Vakantiebeurs misschien nog beter moeten luisteren naar de terugkoppeling van standhouders.


Om minimaal de bezoekersaantallen te handhaven – laat staan te verhogen – is er vanzelfsprekend een drastische heroriëntatie nodig van het huidige concept. Anders is het einde oefening. Dat is geen doemdenken, afzeiken of negativisme maar pure realiteit. Ik gun iedere consumentenbeurs een lang leven en ontzettend veel bezoekers. Ik ben zelf nog steeds redelijk voorstander van een beurs als PR-, marketing en verkooptool. Voor verschillende van onze klanten is het zelfs nog een must. Ruik jij uit je computer de heerlijke geuren van buitenlandse gerechten, voelt de bestemming op het computerscherm even appetijtelijk aan als op de beursvloer. Krijg jij via de computer direct antwoord op die prangende vraag? Loop even door de camper op de stand en je ziet jezelf al roadtrippen door Amerika. Een beurs is en blijft veel meer beleving en heeft dus ontegenzeggelijk nog steeds enkele waardevolle voordelen tegenover het worldwideweb.


Om het niet enkel een publieksevenement – belevingsfestival is wellicht een beter woord – voor 50 plussers te laten zijn moet je als Vakantiebeurs- en Vakantiesalonorganisatie vanzelfsprekend hard aan de slag om het voor een bredere (jongere) doelgroep leuk genoeg te maken om er een dag voor uit te trekken. Het sluiten van enkele hallen draagt daar niet aan bij.


In weerwil van de joehoe kop in het Jaarbeurs persbericht ‘Vakantieseizoen spetterend ingeluid op de Vakantiebeurs’ lijkt het mij toch D-day. Misschien is de vergelijking met oorlogsvoering wel een toepasselijke. De vijand – de tanende belangstelling – proberen te verslaan met de juiste strategie en visie. We gaan het dit jaar horen wanneer het Vakantiebeurspeleton zijn aanvals- en versterkingsstrategie gaat onthullen voor de 50ste editie. We verwachten vuurwerk.


Van reizen en vakantievieren zal nooit iemand beu worden want in tegenstelling tot deelauto’s die over jaren gemeengoed gaan worden, wil je altijd zelf op vakantie gaan. Dan kan juist een face-to-face moment op een beursvloer een verademing zijn in vergelijking met het online slagveld.


Voorwaarts Vakantiebeurs!

Trefwoorden: vakanties, beurzen, reisbranche

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.