Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Oude strijder

Oude strijder
Photo by Andrew Yardley on Unsplash

Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.


Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures. Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!


Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.


Verbreding is een ontwikkeling waar iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken. Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.


Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/02/20
Exclusief voor leden
Light Walk Zandvoort helpt Zandvoort met positie jaarrond destinatie
Afgelopen zaterdag stonden 5.000 deelnemers aan de start van de allereerste editie van de Zandvoort ...
24/02/20
Exclusief voor leden
Meer motorliefhebbers naar MOTORbeurs (+11%)
Zin in een tochtje op de motor? Meer liefhebbers zeiden daar 'ja' op en wilden zich eerst goed laten...
21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.