Geplaatst op: 05-12-2018
Auteur: Marcel Baltus

Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.

Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Photo by Aman Bhargava on Unsplash
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed…

Ruim 33 jaar ben ik met veel plezier werkzaam in een geweldige bedrijfstak: de reisindustrie. 33 jaar reizen, passie, hoogtepunten, dieptepunten, omwentelingen, gedrevenheid, creativiteit, frustratie, onbegrip, verwondering, bewondering, kansen, evalueren, leren en tientallen andere aspecten die bij het zelfstandig ondernemerschap horen. Drie bekoorlijke decennia die als een wervelwind langs geraasd zijn. Prachttijden.


Maar dit jaar slaat die blije stemming toch een beetje om naar een bedremmelde gemoedsrust. Komt door de klimaatdiscussie. Allemachtig, je kunt geen krant meer lezen, webpagina openen, tv kijken of naar de radio luisteren of je wordt er mee om je oren geslagen. De aarde gaat naar de Filistijnen als we geen maatregelen nemen. Ieder weldenkend mens – waaronder ik mijzelf reken – neemt die boodschap dan toch even ter harte. Vandaar dat knagend gevoel dat boven komt drijven. Want ons werk behelst het promoten van veel mooie bestemmingen op deze aarde die veelal alleen per vliegtuig, auto, bus of trein bereikt kunnen worden. Vervoersmiddelen die vervuilen dus.


Deze week was ik naar de presentatie in Amsterdam van het vernieuwde National Geographic Traveler reisblad. Gezellige bijeenkomst en gebabbeld met vakgenoten en veel journalisten over ons vak, de reisjournalistiek en hun reisplannen voor volgend jaar naar alle uithoeken van de wereld. Niemand had het over het klimaat. Heerlijk. In opperbeste stemming reed ik terug naar Den Haag, zette de radio aan… gaan we weer… transavia.com CEO Matthijs van den Brink werd geïnterviewd en uiteraard werd ook hem gevraagd wat zijn maatschappij aan het milieu doet en gaat doen. Bij thuiskomst op de bank geploft en een beetje zappen. Komt Midas Dekkers in beeld die doodleuk zegt dat de wereld vergaat als we niet MINDER MINDER MINDER gaan consumeren en op vakantie gaan. Als toetje werd ik daarna getrakteerd op het NOS programma Wat een weer! waarin de kwalijke gevolgen van de klimaatsverandering luid en duidelijk in woord en beeld naar voren kwamen.


Wil ik de rest van mijn werkzame en pensionado leven niet met dit dilemma opgescheept blijven zitten, moet ik toch een standpunt gaan innemen. Heb ik gedaan. Ik blijf vliegen.


3 procent van de Chinese bevolking reist nu, straks wordt dat 10 procent, dus wordt mijn niet-meer-in-het-vliegtuig-stappen genadeloos tenietgedaan door hun reisdrang. Die ik hen van harte gun. De vliegtuigindustrie zelf is verantwoordelijk voor schonere en stillere vliegtuigen, wordt het ticket dan 100 euro duurder betaal ik dat met alle liefde. Of neem ik de trein wanneer de prijs van een kaartje zoals nu vaak het geval is niet langer het dubbele of meer van een vliegticket kost. En zekers, mijn volgende auto wordt een elektrische. Geloof me, ik wil mijn steentje bijdragen.


Voor allen die mij nu meedogenloos wensen neer te sabelen met hun ‘Een schoner klimaat begint bij jezelf’ aanvalsretoriek omdat ik tot in lengte van dagen in het vliegtuig blijf stappen, wees gerust… ik doe er meer aan dan jij. Ik eet geen vlees én heb geen kinderen. Een zegen voor de aarde.


Ik wens u een mooi reisjaar.

Trefwoorden: reisbranche, duurzaam toerisme, vliegen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/19
Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?
Rondreizen met kinderen tijdens de vakantie vindt 39 procent van de ouders relaxt. Toch ziet niet ie...
12/04/19
Exclusief voor leden
Duurzaam reizen naar Eindhoven Airport
De grootste vervuilers blijven natuurlijk vliegtuigen zelf maar luchthavens proberen in de marge daarvan wel steeds duurzamer te worden. Zo ook Eindhoven Airport dat reizen naar de luchthaven per openbaar vervoer nu aantrekkelijker maakt.
03/04/19
Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen
De horeca krijgt in de nieuwe wetgeving voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter geen verplichting deze in te nemen.
26/03/19
Vier NS wandeltochten met tweede route in Duitsland
Na een extra blik op de vier nieuwe wandelingen in het programma viel één wandeling op, de wandeling die net over de grens bij Venlo start in Kaldenkirchen.
26/03/19
Golden Rating maatschappelijk ondernemen voor CWT
CWT heeft voor het derde jaar op rij een Ecovadis golden rating in de wacht gesleept.
25/03/19
Tulpen voor de bewoners
Rondvaartbedrijf Stromma Nederland deelde afgelopen zaterdag tulpen uit aan Amsterdamse grachtenbewoners vanaf hun elektrische sloepen.
22/03/19
Wat moet je doen met de Informatieplicht Energiebesparing?
Bedrijven die jaarlijks meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken moeten voor 1 juli van dit jaar in het eLoket van RVO rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben uitgevoerd.
13/03/19
Wateroverlast beperken leidt tot kansen voor recreatie
Het afwateringskanaal in de gemeenten Leudal en Peel en Maas wordt aangepakt en dat kan leiden tot een mooi recreatiegebied.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk