Geplaatst op: 24-10-2018
Auteur: Marcel Baltus

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Bron: Pixabay
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwoners. Het geluid van rolkofferterreur galmt nu bijna 24 uur per dag over de bakstenen straten van de Amsterdamse grachten.


Overdaad schaadt met als gevolg dat er al enige tijd op verschillende toeristische brandhaarden over de wereld reeds maatregelen getroffen werden en worden om het massatoerisme in te dammen. Ook de Nederlandse reisindustrie ziet in dat ingrijpen noodzakelijk is om op de lange termijn onze hoofdstad leefbaar te houden. NBTC als toeristische koepelorganisatie belegde met wat andere partijen een ‘Toerisme Top’ in Deventer om het adagium voor de toekomst aldaar te prediken: we moeten toeristen verleiden om nieuwe regio’s te bezoeken.


Journalist Paul Eldering van De Telegraaf ging daar recentelijk in zijn column op in met de strekking: dat gaat toch niet lukken – internationale vakantiegangers willen nu eenmaal alleen maar de highlights zien. Dat is maar ten dele waar Paul.


Want toeristen verleiden kan absoluut. Mag ik als voorbeeld het Burning Man festival in Nevada geven. Een onherbergzaam stuk woestijn in deze Amerikaanse staat waar geen hond naar toe wil totdat je er iets creëert waarvoor ieder jaar 70.000 mensen wereldwijd naar toe willen gaan. In dit geval een redelijk bizar en onconventioneel festival. Kijk hier maar eens.


Nee Paul, het is niet alleen maar het gegeven dat toeristen van nature veelal de geijkte attracties willen zien, waar het vooral aan schort zijn ondernemers met creatieve ideeën en geldkranen. Ik werkte jarenlang op de afdeling Communicatie van wat toen het Nederlands Bureau voor Toerisme heette. We schreven ooit een ‘landmark prijsvraag’ uit om Nederland als toeristische bestemming in het buitenland ludiek en creatief aan te prijzen. Op een paar grappige ideeën na was het redelijk kommer en kwel wat innovatief Nederland ophoestte. En zit er dan iets bruikbaars tussen, dan valt het voor 99% in het water omdat het geld ontbreekt. Dus geachte ministerie van EZ, uw deelname aan de Toerisme Top wordt alleen maar zinvol indien u ook een geldelijke bijdrage levert aan innoverende ideeën die de toeristenstromen moeten omleiden van onze hotspots. Er is net een pot van 2 miljard vrijgekomen, kan er makkelijk een paar honderd miljoen naar off-the-beaten-track Holland promotie. Een leuk gebaar om die top in Deventer mede te organiseren, maar hordes toeristen naar Deventer is voorlopig een utopie want hoeveel buitenlanders hebben er ooit van gehoord. Prachtsteden die Hanzesteden maar met die paar grijpstuivers aan marketingbudgetten kun je het echt wel vergeten dat er de komende decennia honderdduizenden buitenlandse toeristen deze juweeltjes gaan bezoeken. Dat lukt alleen maar met realistische PR- en marketingbudgetten. En mijn ervaringen de afgelopen jaren in de reissector in ogenschouw nemende gaan die vooralsnog maar één kant op: omlaag.


We hebben geen behoefte aan weer een Toerisme Top; waar we naar toe moeten zijn concrete plannen die uitgevoerd moeten worden om de huidige Nederlandse trekpleisters te ontzien. Waarom niet een tweede Keukenhof-achtige attractie realiseren? Lisse en onze prachtattractie de Keukenhof zitten ook wel een beetje aan de top van wat de stad en het park aan kunnen. De bloembollenvelden in de Kop van Noord- Holland schreeuwen om meer oh’s en ah’s van toeristen, voor zo’n visueel orgasme zijn buitenlandse toeristen bereid om naar iedere uithoek van Nederland te togen.


Met enige verwondering ook de aankondiging vernomen van het Rijksmuseum over de geplande restauratie van de Nachtwacht, twee weken na de smeekbede om Amsterdam van de massa’s toeristen te ontlasten. Prachtig project uiteraard maar zou het het Rijksmuseum niet gesierd hebben om dit project ergens anders in Nederland te laten uitvoeren. Het museum trekt ieder jaar al 2,1 miljoen bezoekers en wees verzekerd dat de ‘glazen kooi’ – de restauratie zal vanachter ramen bekeken kunnen worden – weer hordes meer bezoekers zal lokken. Waarom niet in Leiden of in een andere willekeurige plaats in Nederland want Rembrandt was tenslotte een Nederlandse schilder! Een grote Rembrandt manifestatie over dit renovatieproject waar in geuren en kleuren en in woord, beeld en film het leven van Rembrandt uitgebeeld wordt. Met als apotheose het aanschouwen van de restaurateurs achter een glazen kooi en met op de voorgrond een hologram van Rembrandt die op humoristische wijze vertelt hoe hij het ooit schilderde en wat hij van de restauratie denkt. Want ook het merk Rembrandt is sterk genoeg om toeristen naar vrijwel alle onbekende streken van Nederland te lokken.


Misschien kan miljardair en ondernemer Marcel Boekhoorn zijn vizier eens op toeristisch Nederland richten. U kent hem wel – die man van de twee panda’s in het Ouwehands Dierenpark en redder van het oer-Hollandse merk HEMA. Hij heeft visie én geld. Jammer dat er zo weinig van dit ras zijn. Veel doeltreffender dan de zoveelste Toerisme Deltaplan. Het HollandWorld-themapark-plan van voormalig NBT en Floriade directeur Hans van Driem zoekt nog sponsors. Zou mooi opgehoest kunnen worden door de verkoop van al die Hollandse worsten die Boekhoorn in buitenlandse Hema’s wil gaan verkopen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.
02/08/20
Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum
Combineer een vanwege verbouwing gesloten museum en leegstaande tentoonstellingshallen en je hebt een drive-thu museum. In Rotterdam hebben museum Boijmans van Beuningen en Ahoy dat gerealiseerd.
21/07/20
Floriade Preview opent deuren
Twee jaar voordat Floriade Expo 2022 haar deuren opent voor het publiek, biedt Floriade Preview al een vooruitblik. Tot en met 1 november kan iedereen een kijkje nemen op het 60 hectare grote terrein waar Floriade Expo 2022 verrijst.
16/07/20
Exclusief voor leden
27 Utrechtse festivals ontvangen subsidie 2021 - 2024
27 festivals ontvangen in principe een bijdrage voor de periode 2021-2024. Spreiding is een belangrijk punt en de adviescommissie introduceerde een ontwikkelbudget. Het totale subsidiebedrag stijgt met 38% in vergelijking met de vorige periode.
15/07/20
Boijmans werkt samen met Ahoy in creatief drive-thru museum
Museum Boijmans Van Beuningen is nu gesloten en toch kun je er heen. Boijmans en Rotterdam Ahoy make...
14/07/20
Exclusief voor leden
Hele diepe dip voor vak- en publieksbeurzen na prima 2019
Vak- en publieksbeurzen waren in 2019 goed voor een bijdrage van 4 miljard euro aan de Nederlandse economie. De sector leverde maar liefst 24.000 banen op. Vooral vakbeurzen zaten in de lift. Helaas wordt 2020 vanwege de coronacrisis een dramatisch jaar met een krimp van wel 80%.
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...