Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2018
Auteur: Han Verheijden

Segregatie of integratie?

Segregatie of integratie?
Photo by Perry Grone on Unsplash

Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi en prestigieus evenement met deelnemende teams uit de hele wereld. Ik heb zelf ook een aantal wedstrijden bijgewoond en ervoer een ontspannen en gezellige sfeer. Ondanks de WK voetbal in Rusland kwamen er veel toeschouwers, die allen beschaafd juichten voor Oranje, maar ook andere teams sportief aanmoedigden. De logistiek was perfect geregeld met uitgebreide fietsstallingen, comfortabele transfers met kleine bussen en door dit alles was de overlast in onze buurt verwaarloosbaar.


Ik liep een gemeentelijke projectleider tegen het lijf en zij was zichtbaar trots op dit succes. Ze wees me wel op de publieke inspanningen die zo’n event vraagt. Denk aan de verkeersmaatregelen, de bewaking, de informatieverstrekking en nog veel meer. Natuurlijk staan daar baten tegenover in de vorm van citymarketing en bestedingen door de vele (inter)nationale bezoekers. Toch rees bij mij de vraag of er wel zoveel publiek geld in zo’n event moet worden gestoken?


Want als je goed om je heen keek, zag je dat het publiek behoorlijk eenzijdig was. De meeste bezoekers zijn zichtbaar afkomstig uit de hogere welstandsklassen en, afgezien van bezoekende fans uit Pakistan of India, is bijna iedereen blank. Ook de aanwezige sponsors bevestigden dit beeld, vaak dealers van de duurdere automerken en fiscalisten.


De vraag of dit wenselijk is kwam bij mij extra op, omdat ik in diezelfde week – met prachtig en zonnig weer – vaak in de namiddag ging zwemmen in een nabijgelegen zwemplas: De Galderse Meren. Is het bezoek aan de Champions Trophy een voorbeeld van segregatie, de gasten in de Galderse Meren vormen een bemoedigend bewijs dat er in ons land ook sprake is van integratie. Hier zie je namelijk alle minderheidsgroepen tezamen: arbeidsmigranten met of zonder gezinnen, moslimfamilies met en zonder hoofddoek, zwarte, blanke en Aziatische mensen, rijk en arm, jong en oud, allochtoon en autochtoon. Ondanks het heterogene gezelschap functioneert het recreatieterrein, vanuit mijn persoonlijke waarneming, heel redelijk. De sfeer is er ontspannen en de meeste bezoekers gaan –ondanks alle verschillen – veelal hoffelijk met elkaar om. Er is opvallend weinig muziek of andere lawaaioverlast, honden zijn er weinig en/of blijven bijna alle aan de lijn en de parkeerplaatsen zien er ordelijk uit. De blikjes en andere picknickresten worden meestal opgeruimd (alleen jongeren laten het nogal eens afweten), maar soms is er duidelijk sprake van overmacht, want regelmatig zijn de vuilnisemmers overvol. Die situatie illustreert het schrale beheer.


Daarmee kom ik op de kern van mijn betoog: ondanks dat hier sprake is van integratiesucces en een ontspannen vrijetijdsbesteding voor duizenden mensen, krijgt deze vorm van recreatie veel minder geld en aandacht dan topsportevenementen als de Champions Trophy. Vanuit economisch of politiek perspectief is er wellicht veel voor de sponsoring van grote sportevents te zeggen: je krijgt veel publiciteit en de status van je stad of streek wint duidelijk aan waarde. Vanuit sociologisch perspectief wil ik echter sterk pleiten voor ondersteuning van recreatieve locaties en projecten waar we echt blijken te integreren. De maatschappelijke winst van integratie is immers op lange termijn vele malen groter dan de weliswaar heftige en positieve maar ook zeer kortdurende impuls van een exclusief topsportevenement. We zullen in de toekomst immers – meer dan nu – samen moeten leven met een veel heterogener gezelschap dan we gewend waren en samen recreëren kan veel bijdragen aan meer onderling contact en begrip. We zouden als recreatiesector en als overheid méér in plaats van minder publieke middelen voor openbare recreatieterreinen zoals zwemplassen moeten inzetten… Wie helpt mee de tegengestelde trend te keren?

Trefwoorden: beleid, subsidies, evenementen, noord brabant, dagrecreatie

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.