Geplaatst op: 25-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen

En Footzy is (W)elke Plek

En Footzy is (W)elke Plek
Photo by Kelli Tungay on Unsplash

Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden. Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de "rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!


Je zult maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel, Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen. Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben die potten verf echt niet nodig gehad.


Het hele probleem van Vitale Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo "lui” was geweest.


Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.


PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl

Trefwoorden: verbijfsrecreatie, dagrecreatie, leefstijlen, segmentatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.