Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marcel Baltus

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Bron: Pixabay
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen, Griekenland, etc. Als antwoord op mijn vraag ‘Hee jongens waar gaat de zomervakantie naar toe?’ (Is dat eigenlijk wel correct Nederlands…). Ik werk in de reisindustrie dus die opeenstapeling van louter buitenlandse bestemmingen klonk mij vertrouwd in de oren. Totdat ik de ‘slight decline dumbell press’ oefening uitvoerde.


Wacht eens. Ik hoor niemand reppen over Nederland. Wint het buitenland het qua aantallen eigenlijk altijd van binnenland als vakantiebestemming? Bij mijn weten de laatste decennia absoluut. Zo bedroeg het aantal buitenlandse vakanties afgelopen jaar 19,1 miljoen tegenover 17,6 vakantie in eigen land. Waarmee we Nederland natuurlijk niet als ‘verliezer’ moeten classificeren. Was het vroeger bepaald niet stoer om tegen je buren of collega naast het koffieapparaat te moeten opbiechten dat je een staycation had gedaan, die flauwekul is gelukkig vandaag de dag voorbij. Vakantie in eigen land is een volwassen industrie geworden.


Laat onverlet dat een vakantie naar een buitenlands oord voor veel landgenoten nog steeds de voorkeur heeft boven eigen bodem. Het vakantiegevoel is blijkbaar intenser als we een vreemde taal horen, een onbekende omgeving zien, andere gebruiken en gewoonten ervaren, en gerechten proeven die onze smaakpapillen niet eerder gekieteld hebben. Best wel intrigerend dat een biertje drinken op een terrasje in eigen land op een zonnige dag minder als vakantie wordt ervaren dan datzelfde biertje op een zonnig terras ergens anders in Europa. Voer voor psychologen.


Zelf ontdek ik ook graag de buitenlanden. Veel stedentripjes, veel wandelvakanties, immer over onze landsgrenzen. Maar deze zomer wordt het Lekker weg in eigen land. Noodgedwongen, dat dan wel weer. Mijn partner heeft haar middenvoetsbeentje gebroken dus wandelen zit er even niet in. Dus wordt het wat rondtoeren met de auto, en hier en daar fietsen. Ieder nadeel heb zijn voordeel om de gevleugelde uitspraak van onze voetbalicoon maar eens aan te halen. Want Nederland is een machtig mooi vakantieland. ‘Noodgedwongen’ ben ik daar ook ooit achter gekomen. Ik heb in het verleden 7 jaar in Engeland gewerkt als PR medewerker van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Niet alleen een fijne periode maar man, wat een geweldige kans om toeristisch Nederland te ontdekken. Destijds vrijwel iedere uithoek tussen Fiemel, Texel, Cadzand en Vaals tijdens persreizen, fam trips en MICE workshops mogen proeven en mijn verdict: 3-sterren Michelin.


Die vraag over cijfers binnenland versus buitenland bleef knagen dus maar even de autoriteit op toeristisch onderzoek geraadpleegd. Marieke Politiek van NBTC-NIPO antwoordt met de snelheid van het licht. Warempel, er is een lange periode geweest dat er méér Nederlanders in eigen land op vakantie gingen dan naar den vreemde. Tussen 1990 en 2007 ‘won’ eigen land het van het buitenland. Het kantelpunt begon in 2008 toen het aantal vakanties van Nederlanders naar het buitenland (18.458.000) voor het eerst het aantal binnenlandse vakanties overtroef (17.499.000). En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven.


Ook een redelijk vast patroon in vakantiecijfers. Ieder jaar dat Nederland een zonovergoten zomer had, steeg het jaar daarop het aantal binnenlandse vakanties. In ieder geval kan NBTC-NIPO voor de 2018 Lekker weg in eigen land jaarcijfers 2 extra pax toevoegen.


Een fijne vakantie gewenst!

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederland, buitenland

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.