Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Menno Stokman

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijter die bij zijn dranken passende kaas en noten verkoopt, een restaurant waar je de schilderijen aan de muur kunt kopen en een kapper die een glas wijn schenkt bij het knippen. Als het aan de VVD ligt wordt de wet zo veranderd dat dat mogelijk wordt. "Winkelen wordt voor veel mensen steeds meer een beleving”, zegt Tweede Kamerlid Erik Ziengs in een toelichting. Hij wil ondernemers de kans geven in te spelen op de veranderende wensen van de consument, door verschillende bedrijfsformules te combineren en daarmee winkelstraten een nieuw leven in te blazen, ook wel blurring genoemd. "Zo blijft de vitaliteit in steden en dorpen behouden”, aldus Ziengs.


Blurring, ofwel functiemenging, is niet nieuw. Zo zie je in de sportbranche dat de commerciële exploitanten al vele jaren zoeken naar mogelijkheden om functies toe te voegen aan de core business. Immers, een aantrekkelijk leisurecentrum biedt zo veel meer dan sport: het biedt een totale beleving, bestaande uit diverse leisure-, horeca-, maatschappelijke en sportfuncties. Als verantwoordelijke voor de business development van vernieuwende sportconcepten in België zag ik duidelijk dat de toevoeging van gastvrijheidsfuncties leidde tot meer beleving, een langere verblijfsduur, meer inkomsten (zeker bij Vlaamse horeca!) en lagere exploitatiekosten (door flexibel inzetten van personeel). Met als resultaat lagere kosten voor aanbestedende overheden. De uitdaging hier was vooral om overheden en hun adviseurs ook breder dan de eigen sector te laten kijken.


Blurring en de integratie van gastvrijheidsconcepten speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij retailpartijen, winkelgebieden en vastgoedeigenaars om zich vernieuwend te positioneren, meer beleving te bieden en meer bezoekers aan te trekken. Vanuit de wetenschap dat een langere verblijfstijd leidt tot hogere bestedingen, is het vervolgens de kunst gasten te verleiden om zo lang mogelijk te verblijven. De retail- en binnenstadsmanagers zien de toevoeging van gastvrijheidsconcepten en (mede daarmee) de toevoeging van beleving, grotendeels als oplossing om het doorgaans dalende bezoek aan de fysieke winkelgebieden weer te laten toenemen. De gastvrijheidssector fungeert zo als katalysator op de (her)ontwikkeling van winkelstraten, gebieden en binnensteden. Ook hier zien we dat het belang van de gastvrijheidssector toeneemt.


Probleem tot op heden is dat het toelaten van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen niet binnen de bestaande regels past. De Drank- en Horecawet kent nog steeds een strikte scheiding tussen wat in levensmiddelenwinkels, slijterijen, horeca en nietlevensmiddelenwinkels verkocht mag worden. Afgelopen jaren hebben daarom onder regie van de VNG diverse pilots plaatsgevonden om blurringconcepten te testen, waarbij ondernemers op individuele basis niet gehouden waren aan de Drank- en Horecawet. De resultaten waren nog bescheiden. De initiatiefwet van Ziengs komt daarom als geroepen om ondernemers – zowel retail als horeca – echt met vernieuwende concepten aan de gang te laten gaan. Nieuwe concepten, waarbij niet de regelgeving maar de consument centraal staat!


De gastvrijheidssector als katalysator voor ontwikkeling, het is goed te zien dat hier ruimte aan gegeven wordt. Als Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector zijn we inmiddels in gesprek met partijen uit de retail, het binnenstadsmanagement en vastgoed over de verweving van ‘hun’ domein met het gastvrijheidsdomein. We verkennen graag hoe we grensoverschrijdend mee invulling kunnen geven aan optimale gastvrijheid!

Topics:Horeca, Retail
Trefwoorden: blurring, functievermenging, beleid, wetgeving, regelgeving, horeca, retail

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.