Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marcel Baltus

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Bron: Pixabay
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen, Griekenland, etc. Als antwoord op mijn vraag ‘Hee jongens waar gaat de zomervakantie naar toe?’ (Is dat eigenlijk wel correct Nederlands…). Ik werk in de reisindustrie dus die opeenstapeling van louter buitenlandse bestemmingen klonk mij vertrouwd in de oren. Totdat ik de ‘slight decline dumbell press’ oefening uitvoerde.


Wacht eens. Ik hoor niemand reppen over Nederland. Wint het buitenland het qua aantallen eigenlijk altijd van binnenland als vakantiebestemming? Bij mijn weten de laatste decennia absoluut. Zo bedroeg het aantal buitenlandse vakanties afgelopen jaar 19,1 miljoen tegenover 17,6 vakantie in eigen land. Waarmee we Nederland natuurlijk niet als ‘verliezer’ moeten classificeren. Was het vroeger bepaald niet stoer om tegen je buren of collega naast het koffieapparaat te moeten opbiechten dat je een staycation had gedaan, die flauwekul is gelukkig vandaag de dag voorbij. Vakantie in eigen land is een volwassen industrie geworden.


Laat onverlet dat een vakantie naar een buitenlands oord voor veel landgenoten nog steeds de voorkeur heeft boven eigen bodem. Het vakantiegevoel is blijkbaar intenser als we een vreemde taal horen, een onbekende omgeving zien, andere gebruiken en gewoonten ervaren, en gerechten proeven die onze smaakpapillen niet eerder gekieteld hebben. Best wel intrigerend dat een biertje drinken op een terrasje in eigen land op een zonnige dag minder als vakantie wordt ervaren dan datzelfde biertje op een zonnig terras ergens anders in Europa. Voer voor psychologen.


Zelf ontdek ik ook graag de buitenlanden. Veel stedentripjes, veel wandelvakanties, immer over onze landsgrenzen. Maar deze zomer wordt het Lekker weg in eigen land. Noodgedwongen, dat dan wel weer. Mijn partner heeft haar middenvoetsbeentje gebroken dus wandelen zit er even niet in. Dus wordt het wat rondtoeren met de auto, en hier en daar fietsen. Ieder nadeel heb zijn voordeel om de gevleugelde uitspraak van onze voetbalicoon maar eens aan te halen. Want Nederland is een machtig mooi vakantieland. ‘Noodgedwongen’ ben ik daar ook ooit achter gekomen. Ik heb in het verleden 7 jaar in Engeland gewerkt als PR medewerker van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Niet alleen een fijne periode maar man, wat een geweldige kans om toeristisch Nederland te ontdekken. Destijds vrijwel iedere uithoek tussen Fiemel, Texel, Cadzand en Vaals tijdens persreizen, fam trips en MICE workshops mogen proeven en mijn verdict: 3-sterren Michelin.


Die vraag over cijfers binnenland versus buitenland bleef knagen dus maar even de autoriteit op toeristisch onderzoek geraadpleegd. Marieke Politiek van NBTC-NIPO antwoordt met de snelheid van het licht. Warempel, er is een lange periode geweest dat er méér Nederlanders in eigen land op vakantie gingen dan naar den vreemde. Tussen 1990 en 2007 ‘won’ eigen land het van het buitenland. Het kantelpunt begon in 2008 toen het aantal vakanties van Nederlanders naar het buitenland (18.458.000) voor het eerst het aantal binnenlandse vakanties overtroef (17.499.000). En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven.


Ook een redelijk vast patroon in vakantiecijfers. Ieder jaar dat Nederland een zonovergoten zomer had, steeg het jaar daarop het aantal binnenlandse vakanties. In ieder geval kan NBTC-NIPO voor de 2018 Lekker weg in eigen land jaarcijfers 2 extra pax toevoegen.


Een fijne vakantie gewenst!

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederland, buitenland

||| Nieuws |||

11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.