Geplaatst op: 04-06-2018
Auteur: Hans Dominicus

Het gaat weer goed met het toerisme!

Het gaat weer goed met het toerisme!
Bron: Pixabay

Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen stijgt weer en er zijn weer ouderwets banentekorten op verschillende fronten. Maar als we terugkijken, wat hebben we dan tijdens de crisis geleerd?


Een aspect is samenwerken. Samen kom je sneller en verder vooruit dan alleen. Dat wisten we al maar dat waren we soms verleerd. Een tweede aspect is efficiënt en gericht werken. Geen franje maar focus en omgaan met risico’s. Dat is iets wat we hebben geleerd. Vandaag lijken de zaken nog zeker, morgen ligt de situatie heel anders. Al met al genoeg nieuwe ervaringen door de afgelopen jaren.


Maar nu het weer goed gaat kunnen we dat dan achter ons laten, toch....? Vaak gaat het zo. En vergeten we de nuttige zaken, die we nodig hadden om te overleven. Schaarste voedt de creativiteit. In mijn jaren bij Amsterdam Toerisme en Congres Bureau zijn de beste campagnes altijd ontstaan in crisistijd. Dan gingen met de markt de handen op elkaar en was het even allen voor één.


Gelukkig dat er nu ook op nationaal gebied meer samenwerkingen ontstaan die op effectieve output gericht zijn, en niet alleen op geld besparen of verdienen. Hopelijk wordt de samenhang van toerisme en bezoekers met andere terreinen dan beter in beeld gebracht. Teveel leven we in een wereld van ad hoc reageren, korte termijn strategieën die geen echte oplossingen bieden, kortom: teveel symptoombestrijding.


Als het goed gaat, komen er meer bezoekers. Dat wisten we al. En als ze wegblijven is er minder omzet en meer werkloosheid. Ook dat wisten we al. Maar om dit fenomeen in goede banen te leiden is meer nodig dan campagnes: een geïntegreerde aanpak, die alle aspecten meeneemt. En dat geldt voor meer zaken: als we niet meer mogen vliegen vanwege de CO2-uitstoot, gaan we meer met de auto, bus of trein. Dat betekent meer congestie. De hogesnelheidslijn loopt al vol, geeft NS aan en de filedruk neemt waarschijnlijk fors toe, veroorzaken we meer fijnstof en overlast op de grond. Het gevaar is dat we nu maatregelen nemen om het een tegen te gaan, maar tegelijkertijd daarmee zelf een nieuw probleem creëren. Elektrisch autorijden is leuk, maar moeten voor die mobiliteitstransitie de kolencentrales of de kernreactoren langer in werking blijven? Dat moet worden meegenomen in de afwegingen en het zoeken naar oplossingen.


Vereiste is dat we samenwerken, kennis delen en samen nieuwe kennis benutten of creëren. Bij het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH, opgericht om kennis met elkaar en de markt te delen) heb ik zelf ervaren hoe lastig dat is voor de markt, de overheid en het onderwijs. We delen kennis met oogkleppen op, gaan uit van wat we hebben of zelf kunnen uitvinden. Terwijl de echte oplossingen ergens op de wereld misschien al in werking zijn, maar die we door de oogkleppen niet willen of kunnen zien. In de documentaire ‘Making City’ uit 2012 (zoek op Vimeo+IABR+Making City) werd het al geschetst: alleen als we de problematiek van stedelijke en maatschappelijke ontwikkeling breed en integraal benaderen komen we tot oplossingen en anders niet. Dat geldt ook voor toerisme.


Ik hoop dat we blijven leren van wat we meemaken. En dat we de daarop verder bouwen. Toerisme en de gehele gastvrijheidseconomie vormen prachtige instrument die vele doelen dienen en nog meer kan bereiken. Maar zie het niet als doel op zich. Pas dan gaat het écht goed met toerisme en gaat het u allen goed.


Dit is de laatste column van Hans Dominicus.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, samenwerken, marketing, ondernemen, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
01/06/23
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche piekt
De omzet in de Nederlandse reisbranche schiet na inktzwarte jaren omhoog. Dat blijkt uit omzetcijfers van het CBS over de zakelijke dienstverlening.
01/06/23
Exclusief voor leden
Eerste tekenen van herstel van de hotelmarkt?
De NH Hotel Group komt met kwartaalcijfers en die laten een sterke vraag in het eerste deel van dit jaar zien. De groep verwacht dat deze trend de komende maanden zal aanhouden.
31/05/23
Exclusief voor leden
Werknemers Schiphol staan te vaak dicht bij draaiende straalmotoren
De Arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de werkomstandigheden. In een tweede deelrapport wordt vooral de situatie aangepakt dat werknemers op de platforms te dicht bij draaiende straalmotoren staan. Dat heeft grote invloed op de gezondheid van de werknemers. CEO Ruud Sondag reageert meteen maar kan niet alles oplossen.
31/05/23
Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.
30/05/23
Exclusief voor leden
Ibis voegt derde hotel toe aan luchthaven München
Het merk ibis Styles, bouwt een hotel op de luchthaven van München. De startceremonie van de bouw vond plaats op 30 mei 2023. Het hotel met 358 kamers moet in het voorjaar van 2025 worden geopend. Het is een signaal vanuit de hotelbranche dat weer strategisch wordt geïnvesteerd op grote reizigersstromen.
30/05/23
Exclusief voor leden
Festival voor 60 jaar Slagharen
Een van de bekendste attractieparken van Nederland is jarig en het mag maar liefst 60 kaarsjes uitblazen. Attractie- en Vakantiepark Slagharen vierde het diamanten jubileum op 27 mei 2023 en daarvoor werd een festival opgetuigd.
30/05/23
Oostenrijks Toeristenburo: Recordaantal Nederlandse vakantiegangers afgelopen winter
Afgelopen winter een recordaantal Nederlanders in Oostenrijk. De Nederlandse markt is voor Oostenrijk de op één na belangrijkste markt.