Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/18
Leden geven groen licht voor fusie HISWA en RECRON
In 2019 gaan HISWA Vereniging en RECRON voorbereidingen treffen voor een fusie. Tijdens zowel de Algemene Ledenvergadering van HISWA als die van RECRON gingen de handen op elkaar voor een fusie. De nieuwe organisatie HISWA-RECRON wordt per 1 januari 2020 opgericht.
07/12/18
Drentse vrijetijdseconomie groeit
In Drenthe wordt bij recreatieve bedrijven ruim 1,1 miljard euro omgezet. Recreatieschap Drenthe stelt dat de provincie het op toeristisch vlak goed doet aangezien de provincie de afgelopen periode weer meer toeristen en recreanten mogen ontvangen uit zowel binnen- als buitenland.
05/12/18
Exclusief voor leden
Animatiewerk.nl en Team4Animation samen verder
Team4Animation neemt Animatiewerk over.
03/12/18
Exclusief voor leden
Omzet horeca stijgt al 22 kwartalen op rij maar zorgen bij ondernemers
De omzet in de Nederlandse horeca groeit al 22 kwartalen op rij, in het derde kwartaal van 2018 met...
30/11/18
Exclusief voor leden
Recordomzet voor Nederlandse verblijfsrecreatie
De Nederlandse bungalowparken, kampeerterreinen en groepsaccommodaties hadden al een mooie zomer achter de rug en dat wordt nu beloond met een recordomzet.
29/11/18
Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea
De start van het themajaar ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’ is op een sterke manier bij de buit...
28/11/18
Zoku breidt uit in Wenen en Kopenhagen
Het Nederlandse merk Zoku breidt uit met twee vestigingen in Wenen en Kopenhagen. In 2016 startte ...
27/11/18
Eigenaar camper investeert in winterreis
NKC trekt na onderzoek onder de leden de conclusie dat ongeveer 10% van de camperaars dit jaar naar een winterbestemming vertrekt.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk