Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-02-2018
Auteur: Marcel Baltus

Omdenken

Omdenken

Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt tijd om patroontjes te doorbreken. Oftewel omdenken!


#Omdenken 1

Mijn partner zeurde al jaren om een kat. Een kat! Sloom dier. Slaapt 16 uur per dag. Nee, doe mij maar een hond. Actief, rennen, ze luisteren en je kunt ze onderrichten, lijkt mij veel leuker. De afspraak was dus: gaan we met pensioen, neemt Agnes een kat en ik een hond.


Twee jaar geleden zit ik in een restaurant tijdens een persreis in het buitenland. Ping. Het whatsapp icoontje toont de cijfer 1. Een foto toont een grijze Blauwe Rus. Voor de leek. Dat is een kat! Met daaropvolgend het bericht ‘Dit is onze nieuwe kat J!’ Ik viel zowat van mijn stoel… was verbouwereerd, verbolgen, misschien wel boos.


Bij thuiskomst nors vragen: ‘Waar is dat beest dan? En daar zat hij (tis een kater). Onder ons logeerbed want hij was nog wat onwennig. Een wondermooi verlegen grijs feline beestje. Beste lezer, om een lang verhaal kort te maken: ik werd op slag verliefd op onze Benji. Zelden zo’n kentering in gemoedstoestand mogen beleven. En het wordt nog mooier. Blauwe Russen hebben de eigenschap om zich te hechten aan één persoon binnen een koppel/familie. Drie keer raden wie dat is geworden. Degene die hem niet moest.


Ik had echt nooit kunnen bevroeden dat ik het zó leuk zou gaan vinden. Ik erken dus ruiterlijk dat ik het volkomen verkeerd had ingeschat. Deze ervaring betekende ook een beetje een ommekeer in mijn denken. Minder rechtlijnig, minder vaak nee zeggen tegen dingen die mij in eerste instantie niet aanstaan, openstaan voor samenwerkingen. In zekere zin heeft hij mijn omdenken aangewakkerd. Dank Benji. Driewerf dank.


#Omdenken 2

Amsterdam. Bah. Ik heb het een beetje gehad met onze hoofdstad. In de zin van dat negen van de tien toeristische bijeenkomsten daar plaatsvinden. Kom op jongens, alsof Amsterdam het epicentrum is voor presentaties en workshops van onze sector.


Ja. Ik snap heel goed dat buitenlandse klanten het leuk vinden om in Amsterdam te vertoeven. Maar wij houden graag ook een beetje rekening met die andere doelgroep. De genodigden… media, bloggers, reisagenten, touroperators, etc. die steeds maar weer naar datzelfde hotel of meeting room moeten afreizen. Afgezaagd, saai, routineus, gemakzuchtig.

Alles is sowieso vol in het centrum, hotelkamerprijzen rijzen de pan uit, het is er (veel te) druk en conference en banquet managers in de Amsterdamse hotellerie munten niet uit in meedenken.


Na zes jaar onze Europese Stedentrips Persdag 6 jaar in Mokum georganiseerd te hebben, gaan we verkassen. En dat kan omdat wij de dag zelf organiseren. Dus helemaal vrij zijn in de besluitvorming over het hoe, wat, waar en waarom. Heerlijk.


Knoop doorgehakt. We gaan naar Rotterdam. Past perfect in het concept van de Stedendag die primair bedoeld is voor opkomende en minder geijkte steden. Prachtige samenwerking met het Hilton aldaar opgezet. Wat een bevrijdend gevoel. Kwestie van omdenken.


#Omdenken 3

Helaas heeft France Montagne het omdenken stadium nog niet bereikt. France Montage is het samenwerkingsverband van zes berggebieden – en dus ook een groot aantal skioorden - in Frankijk. In het verleden hebben wij zeven jaar lang een Wintersport Persdag georganiseerd, wij gaan dit jaar deze persdag wederom in het leven roepen. De persafdeling van Atout France in Amsterdam was zo vriendelijk ons ons te attenderen dat zij de jaarlijkse wintersport van France Montagnes op 6 september gaan organiseren. En laat dat nu net de dag zijn waarop wij onze Wintersport Persdag planden. Twee Wintersportbijeenkomsten op dezelfde dag is natuurlijk absurd. Dus stelde ik direct voor om het gezamenlijk te organiseren. 1 + 1 = 3. De insteek van onze Wintersport Persdag is heel veel skigebieden uit heel Europa aanwezig te laten zijn, niet slecht uit een bepaald land. 99% van de media en bloggers willen nieuws horen, samenwerkingen starten en op persreis naar Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen, Scandinavië, USA, Canada, etc. Het is gewoon uitermate efficiënt en praktisch voor media om niet tientallen afzonderlijke persworkshops af te moeten lopen maar juist op een dag een enorme vergaarbak aan nieuws bieden.


Maar helaas. Atout France liet weten dat hun klant verschillende redenen had om niet op ons voorstel in te gaan.

Het is tijd om de oogkleppen af te doen. Weg met die blinde vlekken die gedragsveranderingen in de weg zitten. ‘Ja maar uh’ moet ‘ja maar en’ worden. Op naar een gezamenlijke Wintersport Persdag in 2019! Kwestie van samenwerken. En omdenken.

||| Nieuws |||

04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
21/05/25
Minister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.