Geplaatst op: 06-02-2018
Auteur: Hans Dominicus

Is toerisme over?

Is toerisme over?
Bron: Pixabay

Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is, maar misschien ook dat toerisme over, voorbij is. Onder de term ‘Overtourism’ werd door UNWTO gedurende de World Travel Market vorige maand in Londen internationaal ministersoverleg gevoerd om te kijken waar en hoe toerisme beter beheersbaar gehouden kan worden dan wel overvolle bezoekersstromen kunnen worden voorkomen. De citymarketingorganisatie van Kopenhagen gaf onder de titel ‘The King is Dead’ eerder dit jaar aan dat het toerisme in zijn huidige vorm voorbij is. Paul Peeters, onderzoeker bij NHTV, promoveerde onlangs op de relatie tussen luchtvervuiling en toerisme. Hij is fervent voorstander van het fors terugdringen van het aantal toeristische vluchten. Tijdens de recente presentatie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrijetijd in Den Haag werd echter door diverse presentatoren enthousiast gesproken over groei en zelfs verdubbeling van buitenlandse bezoekers. Gemeenten omarmen toerisme en nemen het op als welvaartskatalysator in hun beleid. Ook UNWTO voorspelt groei wereldwijd.


Ook trekt de bevolking wereldwijd, onder meer in Europa naar de steden om er te wonen en te werken. De Deense urban planner Anne Skovbro gaf een paar jaar geleden al aan dat deze opmars niet alleen te linken is aan werkgelegenheid. "We are now urban species”, stelt zij, en de veranderde behoeften van mensen zijn hier de basis voor. Aantrekkelijker steden met meer faciliteiten zullen bewoners en bezoekers blijven trekken. Provincies en regio’s ontvolken wereldwijd. Daarmee wordt ook het toeristische bezoek meegezogen, want voorzieningen minimaliseren. Het beeld van de spookdorpen in Spanje en Frankrijk doemen op voor heel Europa. Natuurgebieden worden ondertussen net als steden beschermd tegen bedreigende bezoekersstromen, De Veluwe is weer voor de zwijnen. Is toerisme hier over?


Een spagaat tussen twee bewegingen. Er is een competitie ontstaan tussen verschillende sectoren, waar het volwassen geworden toerisme in moet deelnemen. Of ben ik te negatief? "Is overtourism really a problem in most places, or for a handful of crowded cities?”, zoals een van de deelnemers tijdens de European Tourism Day eind november over de toekomst van toerisme in Europa stelt? Tim Fairhurst (ETOA) stelt tijdens dezelfde dag in Brussel dat toerisme alleen op holistische wijze kan worden gemanaged, waarbij de lokale competenties van ale partijen een rol spelen. Collega Michel de Blust (ECTAA) geeft aan dat ‘overtourism’ eigenlijk ‘unmanaged tourism’ is.


Het Centraal Planbureau rekent in Nederland scenario’s door. Misschien zou de ontwikkeling van het toerisme daar ook eens bij betrokken moeten worden. Zijn de gepresenteerde groeicijfers haalbaar en tegen welke prijs? Met voors en tegens. Kopenhagen gaat in de komende jaren primair uit van haalbaarheid en capaciteit en past daar haar strategie op aan. Hoe gaan wij hier mee om? Kunnen wij gezamenlijk zinnige keuzes maken en de daarbij behorende acties uitvoeren? Of moeten we wachten op de volgende innovatiegolf, die zich in de seksindustrie al aankondigt volgens De Volkskrant: kunstmatige intelligentie die beelden completeren met gevoel en beleving. Dan hoef je niet meer op pad… en toerisme is over

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, drukte, negatieve effecten, overtourism

||| Nieuws |||

18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.