Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2013
Auteur: Aart van der Wulp

Ruimte voor agrarische functies op recreatieterreinen RGV

Ruimte voor agrarische functies op recreatieterreinen RGV
Brandrode runderen op Bussloo zorgen voor extra belevingswaarde.

Het strandbezoek aan intensieve recreatieterreinen in Nederland vertoont al ruim 10 jaar een dalende trend. Hoewel het totaalbezoek aan de terreinen van RGV een stijging laat zien is het aandeel strandbezoek afgenomen. Hoe gaat RGV hiermee om?


De basisinrichting van veel intensieve recreatiestranden vinden hun oorsprong in midden jaren zestig van de vorige eeuw. De behoefte aan strandrecreatie – in beleidstaal van destijds: ‘amphibische recreatie’ – was toen bepalend voor de ontwerpen van deze parken. De afgelopen twee decennia zien we het pure strandbezoek geleidelijk maar fors afnemen. Voorbeeld is recreatiegebied Bussloo in de stedendriehoek Apeldoorn – Deventer – Zutphen. Op een warme topdag in de tachtiger jaren trok Bussloo 50 à 60.000 strandbezoekers. Anno 2012 is het piekbezoek aan stranden gehalveerd tot ongeveer 30.000 bezoekers.

Daling landelijke trend

De daling is een landelijke trend als gevolg van een compleet veranderd landschap aan vrijetijdsmogelijkheden. De veelheid aan evenementen, attracties, het funshoppen, gebruik van social media, korte uitstapjes en goedkoop vliegen, het is maar een kleine greep uit de factoren die onze vrijetijdskeuzes bepalen. Een andere factor is demografische ontwikkelingen. Gezinnen zijn kleiner waarbij de ouders nu beiden buitenshuis werken. Binnen de beperkt beschikbare vrije tijd wordt snel gezapt, de belevingsopbrengst dient kort en hoog te zijn. Met andere woorden: een dagje met de koelbox op het strand is geen vanzelfsprekendheid meer.


Bakens op tijd verzetten

Het is dus zaak om op tijd de bakens te verzetten. Sinds 1999 is er hard aan getrokken om nieuwe bedrijfsmatig aangeboden attracties, evenementen, sport, horeca en wellness toe te voegen aan de recreatiegebieden. Hierdoor vertoont het totaalbezoek aan de recreatieparken toch een stijgende lijn van gemiddeld 10% per jaar.


Agrarisch gebruik

Voor verschillende stranden die overtollig zijn geworden, zoeken we nieuwe functies die inkomsten genereren en tegelijk bijdragen aan recreatieve waarden. Op enkele terreinen is agrarisch gebruik ingevoerd met runderen die zich goed verdragen met recreanten. Bij grootschalige evenementen worden graslanden ingezet als parkeerterrein.

Belangrijke trend voor de komende tijd: een veel meer geïntegreerd gebruik van recreatieterreinen: recreatief, agrarisch, energiewinning, groene en blauwe ecoservices. Alleen door voortdurend te blijven schakelen en veranderen blijven we de consument aan ons binden en wordt het geld verdiend om de recreatieparken up-to-date houden.

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6.

||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.