Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Hans Dominicus

Duurzaam reizen betekent doorzetten

Duurzaam reizen betekent doorzetten
Bron: Shutterstock
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spanningsveld met de economische belangen is groot. Volkswagen verkoopt ondanks het dieselschandaal meer auto’s, koopt de claims af en doet quasi-tegemoetkomingen. Andere merken volgen die lijn. We winnen minder aardgas, maar vervolgens dreigt de NAM met een hogere energieprijs. We willen als consument best wel een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar dat moet niet meer kosten en eigenlijk willen we dat het nog voordeliger is. En dat wordt ons dan bij bijvoorbeeld zonnepanelen vlot voorgerekend.


Ik herinner me een afstudeerder, die een paar jaar terug onderzoek deed onder buitenlandse toeristen in Amsterdam naar het imago van de hoofdstad als duurzame stad. Uit de focusgroepen kwam een bijzondere mening naar voren: men wilde best wat doen voor een beter milieu, maar was niet bereid daarvoor meer te betalen. Dat stoelde op de motivering dat als het goed is voor het milieu, het toch onmogelijk duurder kan zijn. Er zaten veel Amerikanen in die groep, dat wel. Maar deze mening werd breder gedragen: de consument houdt er een andere logica op na.


Een ander CELTH-onderzoek van Stenden en NHTV laat zien dat de consument door het obligate ‘spaar het milieu en gebruik je handdoeken een dag langer’ heen prikt als zijnde voornamelijk commerciële interesse van het hotel. Zeker als tegelijkertijd geen andere milieumaatregelen zichtbaar zijn zoals bijvoorbeeld gescheiden afvalinzameling. Of gescheiden inzameling in de hal en bij de keukendeur in een container. De consument laat zich niet meer zo simpel bedriegen.

En toch wil een belangrijk deel van de consumenten best een bijdrage leveren. Reisorganisatie TUI zet zich daar bijvoorbeeld sterk voor in en heeft een aparte afdeling die zich met het onderwerp duurzaamheid bezighoudt die continue kijkt waar en wat duurzamer kan. TUI looft ook jaarlijks een duurzaamheidsprijs uit voor de beste HBO-scriptie op gebied van duurzaamheid en reizen. Maar men merkt tegelijkertijd dat nog maar een klein percentage van de klanten bij boeking zich laat leiden door duurzaamheidsprincipes. De verwachting is dat dat percentage gaat stijgen, maar wanneer de omslag komt is nog onbekend en dat is zelfs voor een vooruitstrevend bedrijf een dilemma.


De reclames op Schiphol ‘heeft u uw reis al CO2 gecompenseerd?’ bij aankomst leiden waarschijnlijk niet tot echte awareness voor dit aspect. Evenmin de prijsverhoging voor compensatie ad-on’s die je kunt aanklikken bij de boeking. Maar de teksten op je sandwich aan boord bij KLM over de duurzame productie van je broodje, het zichtbaar afval scheiden door het boordpersoneel, maakt wel dat je het idee hebt dat men zich ergens om bekommert. Als de piloot nu nog zou aankondigen dat hij een ‘green landing ’ zou gaan doen, waar dat mogelijk is, zou ik bij een gelijkblijvende prijs eerder voor KLM kiezen. Differentieel voordeel dus.


Duurzaamheid moet je zichtbaar maken, en als je er aan bijdraagt moet je je goed voelen. Dat laatste moet veel meer aandacht krijgen, ook in toerisme. Dat betekent eenvoudigweg voor ons allemaal: doorzetten. Ik zit te wachten op de T-shirts of caps ‘I fly green’ of ‘I made Malloca greener’. Met bijvoorbeeld top design en alleen gratis bij een lage-emissie-reis.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.