Geplaatst op: 26-04-2017
Auteur: Han Verheijden

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
beijersbergen / Shutterstock.com

Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ongeveer overeen met het percentage van onze vakantieparticipatie. Ik vroeg mij naar aanleiding hiervan af of er misschien nog meer overeenkomsten bestaan tussen trends in de politiek en in de vrijetijdseconomie. Of dat, meer in het bijzonder, onze sector iets zou kunnen leren van de uitslag.

 

De ‘groene’ partijen (GL, D’66, PvdD) zijn alle sterk gegroeid en je zou daaruit kunnen concluderen dat duurzaamheid het goed doet. Recreatiebedrijven, die in hun concept veel waarde hechten aan duurzaamheid, lijken daarom het gelijk aan hun kant te hebben. Het succes van bijvoorbeeld Natuurkampeerterreinen of van Landal past kennelijk in een bredere trend. Anderzijds moet je niet denken dat je daarmee de hele markt ‘covert’, want deze partijen vertegenwoordigen immers maar 30% van het electoraat. Verder valt op dat de PvdA sterk heeft verloren. Waarnemers verklaren dit verlies door gebrek aan focus en te weinig eigen kernwaarden. Deze partij wil kennelijk voor iedereen interessant zijn en is het daardoor voor bijna niemand.


De vergelijking met veel binnenlandse vakantiegebieden dringt zich op. De zogenaamde bos- en heideregio’s lijden ook vaak aan kleurloosheid. De websites zitten vol met dezelfde plaatjes en verkoopargumenten. Ze gaan feitelijk bijna allemaal over rust en ruimte, streekproducten en pittoreske stadjes. Maar wat is hun onderscheidende kernwaarde en merk? De ‘christelijke’ partijen (CDA, CU en SGP) blijven –ondanks de hoge opkomst- stabiel of winnen zelfs substantieel. Hiervan zou je kunnen afleiden dat er voor traditionele, degelijke vrijetijds- en vakantieproducten nog altijd een stevige markt bestaat. Volgens mij is dat goed nieuws voor hoogwaardige dierentuinen, goed geoutilleerde kampeerterreinen of comfortabele familiehotels. De VVD blijft weliswaar marktleider, maar verliest ook stemmen. Burgers houden niet van de ‘arrogantie van de markt’, zeggen politieke commentatoren. Geldt dat ook in onze markt? De vraag is daarbij natuurlijk wie in onze sector de nummer(s) één zijn? En staan die (grote) ondernemingen ook niet onder druk? De lezer mag het hierbij zelf invullen.

 

In dit vergelijkingsspel is nieuwkomer DENK voor mij de meest uitdagende partij. Eindelijk krijgt de nieuwe Nederlander een eigen politiek gezicht. Gaat dat nu ook gebeuren in de vrije tijd en in de vakantiemarkt? Theehuizen, picknicken in het stadspark, waterpijp roken, tv-schotels: tot nog toe gedraagt de gemiddelde NMMA-er (nieuwe afkorting voor Nederlander met een migratieachtergrond!) zich als een vrijetijdsconsument uit zijn of haar moederland. DENK is een Nederlandse partij en je zou mogen verwachten dat er nu vanuit deze NMMA-doelgroep nieuwe Nederlandse vrijetijdsconcepten ontstaan? Of dat gebeurt, staat te bezien, maar ik zou dat wel toejuichen. In de afgelopen decennia is onze cultuur (muziek, dans) verrijkt met nieuw ‘allochtoon’ talent. Veel autochtone Nederlanders genieten daar dagelijks van. Waarom zou dat ook niet kunnen met nieuwe ‘exotische’ formules in onze campings, attractieparken of wellnessclubs (Hamam!). Ik ben benieuwd.

 

Bovenstaande overwegingen zijn filosofisch van aard en blijven speculatief. Eén ding weet ik echter zeker: de recente verkiezingen leren ons dat ‘merkentrouw’ nu echt een heel relatief begrip is geworden. Daarnaast kan voor alle aanbieders hoop geput worden uit het feit dat er voor heel veel verschillende concepten plaats is in de markt, mits die authentiek zijn en voor de focusgroep herkenbaar! En nu maar weer vier jaar wachten. Gaan we het hebben over SP, PVV en FvD!

Trefwoorden: kernwaarden, dna, nieuwe nederlanders, vrijetijdsbesteding

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Machtige brouwers blijf coulant voor de horeca
Traditiegetrouw vinden in januari de gesprekken plaats tussen brouwerijen en horecaondernemers over de afspraken voor het nieuwe jaar en de afwikkeling van het voorgaande jaar. 2020 was een ongekend slecht jaar voor de horeca met historisch lage omzetten.
22/01/21
Groener Osdorp voorbeeld voor bedrijventerreinen
Op woensdag 13 januari zijn 42 extra bomen geplant langs het centrale wandelpad (kunstroute) langs de Etnastraat. Samen met andere duurzame maatregelen kan Business Park Amsterdam Osdorp hiermee een kan hiermee de komende jaren als voorbeeld dienen voor andere Amsterdamse bedrijventerreinen.
22/01/21
Uitbreiding coronasteun voor bedrijven en garantiefonds evenementen
Het Nederlandse kabinet breidt de steunmaatregelen voor ondernemers uit. In het zicht van de haven is de strategie om niet alle bedrijven te redden, verlaten. Met de uitbreiding van het pakket is een bedrag van 7,6 miljard euro gemoeid. Voor de vrijetijdssector is de aankondiging van een garantiefonds voor evenementen de grote opsteker en het feit dat ook grote bedrijven in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de vaste lasten.
21/01/21
Exclusief voor leden
Gelderland geeft duizenden stacaravans huisnummer voor verbetering veiligheid
Provincie Gelderland heeft ruim 9.500 Gelderse stacaravans en chalets een huisnummer gegeven. Zo zijn de bewoners minder anoniem, en worden vakantieparken veiliger. De provincie gaat door met de registratie.
21/01/21
Groot doek wordt zes meter opgetild in Maritiem Museum
Het vijf eeuwen oude kunstwerk van 4 bij 2 meter is 6 meter omhoog getakeld omdat het niet in de grootste lift paste.
20/01/21
Exclusief voor leden
Snelfietsroutes krijgen eigen borden
Snelfietsroutes in het hele land krijgen dezelfde bewegwijzering, waardoor ze herkenbaar zijn. De fietsroutes worden op borden aangeduid met een F-nummer in een gekleurd kader.
20/01/21
Ook vaste banen stoppen bij musea
Voor het eerst blijken niet alleen tijdelijke, maar ook vaste banen verloren te zijn gegaan bij musea door de sterk gedaalde inkomsten. Maar bijna alle musea hebben 2020 alsnog doorstaan. Door noodsteun, kostenbesparing en door bijsturen van de tentoonstellingskalender en aanpassingen aan de anderhalve meter. Dit heeft gevolgen voor de exploitatie in 2021.
20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."