Geplaatst op: 30-12-2016
Auteur: Han Verheijden

Beleving food ondergeschoven kindje?

Beleving food ondergeschoven kindje?
Bron: Shutterstock

Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis van leisure voor food. Een van de sprekers raamde het belang daarvan op circa een miljard euro, terwijl ik had uitgerekend dat vrijetijdsconsumenten, inclusief buitenlandse toeristen, wel voor 6.0 miljard aan eten en drinken spenderen. Kortom, onze sector werd een beetje onderschat, maar daar maken de recreatieondernemers het zelf ook naar. Wie weleens een attractiepark of camping bezoekt, weet hoe schraal de menukaart Er uitziet. Vaak komt men niet verder dan doorsnee snacks, pizza’s, broodjes ‘gezond’. IJsjes en frisdranken (met de bekende merken!) zorgen voor impulsbestedingen, maar meer fantasie is er meestal niet. Dit vooroordeel werd op het congres bevestigd door een spreker van Schuttelaar & Partners, dat een onderzoek gedaan had naar food & beverage in attractieparken en dierentuinen. In meer dan tweederde van de parken komt men niet veel verder dan de standaard hamburgers, kroketten en soms een kopje soep. Slechts een minderheid van bedrijven biedt streekproducten aan, verse sappen en gezonde salades. Het congres vond deels ook plaats in een attractiepark en daar werden de onderzoeksresultaten in praktijk nog eens bevestigd.


Deze onderwaardering voor het belang van food is onterecht. In een onderzoek dat ik lang geleden deed voor De Efteling voor de concepten rondom avondvermaak (‘Uitrijk’) en verblijfsaccommodatie (‘Droomrijk’) bleek dat een groot deel van het bezoek zijn dagje ‘Efteling’ afsloot met een gezamenlijk etentje bij McDonalds, pannenkoekenhuis of een ander familierestaurant. Dit was een belangrijk deel van het uitje. De Efteling heeft hierop geacteerd en zijn foodaanbod aanzienlijk verbeterd. Volgens het onderzoek van Schuttelaar torent De Efteling nu ver uit boven de rest. De nonchalante houding van andere parken jegens food & beverage wordt gerechtvaardigd door het idee dat ‘de bezoekers nu eenmaal voor de attracties komen en niet voor het eten’. Deze constatering is in mijn ogen pure projectie. Omdat men zelf andere zaken belangrijker vindt, denkt men onterecht dat de bezoeker daar ook zo over denkt.


Dat het anders kan, bewees ook Albron/Center Pars. In een zeer inspirerende presentatie werden twee nieuwe foodformules gepresenteerd. Het eerste gaat over Nonna, een arme weduwe uit een Zuid-Italiaans bergdorpje, die ontzettend lekker kan koken. Zij bakt haar pizza’s in een traditionele oven en vertelt de gasten over haar familie en hun droeve verhaal. Nonna is een charmante en hartelijke gastvrouw en vertelt graag over haar geboorteland. Deze formule spreekt zo sterk aan dat het gezin bij het vertrek uit het park vaak nog even afscheid wil nemen van Nonna. Het is een beetje katterig als dan blijkt dat die dag een andere medewerkster Nonna speelt. Het tweede concept is een meer avontuurlijke formule (vooral leuk voor papa en de jongens), Fuego geheten. Hier bevinden de gasten zich in een oude Aztekentempel. De vlammen spatten ervan af en de muurschilderingen zijn mysterieus. Daar hoor je het geluid van sissend vlees en ruik je de geur van knapperig gegrilde groenten. Is Nonna’s hartelijk, Fuego is stoer en spannend.


Met deze bijzondere verhalen beleeft de familie vaak wel twee keer een avondje uit en wordt food van een snelle hap een leuke attractie. Natuurlijk zal niemand naar Center Parcs gaan vanwege het eten, maar het concept draagt wel bij aan een mooie herinnering! Ik denk dat dit voorbeeld veel leisure ondernemers zou kunnen inspireren om daarmee de kwaliteit van verblijf of uitje te verbeteren en de omzet te vergroten. Ondernemers, gebruik je fantasie, maak een verhaal en verwen je gasten!  Ze zijn eraan toe.

Trefwoorden: horeca, food, beleving, concepten, center parcs, verblijfsrecreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
30/09/24
Exclusief voor leden
Belgische studenten in finale Sustainable Hospitality Challenge
Voor de allereerste keer bereiken Thomas More-studenten de wereldfinale van de prestigieuze Sustainable Hospitality Challenge 2024. De internationale wedstrijd brengt meer dan 70 topuniversiteiten en hogescholen samen om innovatieve oplossingen te bedenken voor duurzaamheid in de hospitality sector.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
20/09/24
Groningen helpt ondernemers met verduurzaming
Groningse mkb'ers kunnen terecht bij het energieloket Groningen Werkt Slim voor een gratis startadvies in verduurzaming. Ondernemers die al wat verder zijn in hun verduurzamingstraject, kunnen vanaf 21 september subsidie aanvragen bij de provincie Groningen voor het inwinnen van financieel, juridisch of technisch advies.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!